Total de visualitzacions de pàgina:

dimarts, 21 de juny del 2016

BERENAR SOLIDARI 2016

Francesc Melià/Redacció
Dimecres 1 de juny es va celebrar el tradicional berenar solidari. Els professors participen aportant coques salades o dolces, pizzes o altres menjars que puguin ser venuts en porcions. Aquestes es venen a alumnes i professors en temps del pati a preus populars (1/2 euros). La recapatació (276 euros) s’ha destinat al Fons Mallorquí de Solidaritat, que l’ha cedida a l’ONG “Mallorca amb Quios” que ajuda als refugiats arribats a aquesta illa grega fugint de les guerres a Síria o Iraq.

DONACIONS DE L'APIMA A L'INSTITUT

Redacció/APIMA
El present curs l’Associació de Pares i Mares d’alumnes de l’IES Porreres ha fet un seguit de donacions al centre. 

En primer lloc ha donat a l’IES un nou equip de so. Aquest ha resultat i resultarà, en el futur, molt útil en les diverses festes i celebracions de l’institut (fogueró de santa Catalina, sant Antoni, sant Jordi, fi de curs, etc.). 

En segon lloc ha comprat les tauletes, el sofà i les butaques que permeten llegir d’una manera comfortable a alumnes i professors a la nova biblioteca creada en el present curs a una de les aules prefabricades instal·lades al pati de l’institut.



dissabte, 18 de juny del 2016

ELS ALUMNES DE LLATÍ ES DISFRESSEN DE ROMANS

Redacció
El passat dimecres 7 de juny, els alumnes de llatí de 4t es disfressaren de romans i romanes de l’època clàssica amb togues, túniques, sandàlies, ... Aquest vestuari l’havien creat ells mateixos en un taller de vestuari a l’època clàssica impartit per la professora de llatí, Cristina Bauçà. Estamparen llençols i teles amb motius extrets de fonts directes com pintures i elements decoratius de ceràmiques o cases de Pompeia. Un cop vestits visitaren la sala de professors i diverses classes per explicar que havien après i promocionar la matèria.

divendres, 17 de juny del 2016

BOHÈMIA (POEMA GUANYADOR DE 2N CICLE DEL CONCURS LITERARI DE SANT JORDI 2016)


Maria Sansó Femenies, 4ESO-B

BOHÈMIA

Efervescent, com el xampany d'una luxúria de sang freda.

Alliberador, desprèn aires càlids, acollidors.

Transparent, transparents els teus ulls, fills de tendresa.
Desperten l'hemisferi màgic,
el que la societat ignora, tan cruelment...

Si parlam del reflex, ens miram l'ombra.
Llepau-vos el dit, imaginau, sentiu.

Els teus llavis, humils, cerquen la vida dels meus,
bojament, com focs artificials, cercant el cel negre, callat.

Dins la distància, brilles més que el Time Square al meu cap.
I si vols pots venir, al puig a veure les estrelles,
com solíem fer les infinites nits d'estiu.

T'espero, no tardis. Cada vegada et veig més abstracte, d'un transparent negre.
Et sento tan dintre, que m'asfixia el pensament.

Anul·lar-te tan sols un plàcid moment em fot.

Inspires amor. Com adoració del tu més maligne.

Arriba suau, màgica, misteriosa,
entre constel·lacions, humida, excitant.

Brota un gir, una mirada, un petó robat.
Bonic estàs aquesta nit,
em despertes el somriure.

La lluna ens guardarà el secret,
dels blancs vivents, d'oratge suau.

Som com sinopsis.

Et trobo, et dibuix d'un amor clar.

Et tatuo, et penso, et sent, et repasso.

dimarts, 14 de juny del 2016

MALMOE I BENFICA GUANYEN EL V TORNEIG DE FUTBET DE L'IES PORRERES

El Benfica va ser el millor equip de la fase de lliga amb 9 victòries en 9 partits i guanyar la final de 2n Cicle contra el Bate Borisov
EF/Redacció
Com cada temporada des de Povimon hem anat seguint l'evolució d’aquest torneig. Enguany s'hi han inscrit 10 equips, 6 de 1r cicle i 4 de 2n.
Com a novetats destacarem que els noms dels equips corresponien a clubs reals d'alta competició (Juventus, Arsenal, Malmoe, PSG, Benfica, Bate Borisov, Galatasaray, Manchester U., Chelsea i Oporto) i que per primera vegada ha participat un equip femení, el PSG.
Com cada curs primer s’ha disputat una fase de lliga on primava la regularitat. Els 4 millors equips de 1r i 2n cicle es classificaven per les semifinals. Després de 9 jornades de lliga el millor equip de 2n cicle i de tot el torneig va ser el Benfica, que va guanyar els 9 partits aconseguint 27 punts. Es classificaren també per a semifinals de 2n cicle el Galatasaray (20 punts), el Bate Borisov (15) i el PSG, l’equip femení amb 9 punts. Aquest va protagonitzar una espectacular remuntada perquè després de patir 6 derrotes consecutives va guanyar els 3 darrers partits. En quant als equips de 1r cicle, el millor va ser el Malmoe amb 21 punts, seguit de l’Arsenal (13), el Manchester United (8) i el Chelsea (8).
El resultat de les semifinals de 1r cicle van ser els següents: 

Malmoe: 3 - Chelsea: 2 

Arsenal: 1 - Manchester United: 2

La final entre el Malmoe i el Manchester United va acabar amb empat a 0 i es va haver de resoldre a la tanda de penals. El Malmoe s’hi imposà per 2 – 0.
Els resultats de les semifinals de 2n cicle foren:

Benfica: 2 - PSG: 0 

Galatasaray: 1 - Bate Borisov: 1 (Penals: 1 – 3)

La final entre el Benfica i el Bate Borisov va ser un partit espectacular en que el Bate s’avançà al marcador, però, finalment, s’imposà el Benfica per 2 - 1 després d’una gran remuntada. 
A la gala de fi de curs s’entregaran els premis als equips guanyadors, així com als millors jugadors del torneig.
El Bate Borisov, subcampió de 2n cicle


dilluns, 13 de juny del 2016

EL TEMPS (POEMA GUANYADOR DE 1R CICLE DEL CONCURS LITERARI DE SANT JORDI 2016)

Margalida Capellà Alcover, 2ESO-A

EL TEMPS

Un any són 12 mesos,
12 mesos són 365 dies,
365 són 8760 hores.
L'any és curt... s'ha d'aprofitar.

Cada dia són 24 hores,
cada hora són 60 minuts,
60 minuts són 3600 segons.
Buff, quant de temps...

Dia a dia, el Sol surt i s'amaga
ens quedam sense llum,
fins que la lluna ens rescata
i la claror ens il·lumina
el pas de la vida.

Hora a hora, pensam
en les feines,
en l'amor
o en l'amistat.

En un segon respiram,
tenim pulsacions,
pulsacions ràpides
i a vegades lentes...

I pensar que un dia això acabarà
un dia moriré,
sense feines, ni amor
sense amistat, ni pensaments.
El meu temps s'acabarà,
el meu cor ja no bategarà.

Mort...



dimarts, 7 de juny del 2016

3ESO-A GUANYA EL CONCURS ECOCENTRE 2015/16

Els alumnes de 3r A i els professors acompanyants s'ho passaren d'allò més bé amb l'acampada que guanyaren per ser els més ecològics del curs 15/16
Redacció
El passat divendres 6 de maig va acabar la segona volta del concurs ecocentre que tria el grup més ecològic del nostre institut. 3ESO-A no només ha estat el grup guanyador de la 2a volta, sinó del curs sencer, donat que com explicavem en pàgines anteriors ja va guanyar la 1a volta del concurs. 3ESO-A no va assumir el lideratge de la 2a volta fins a la 5a setmana de competició, en una dura pugna amb 4t de PDC i 1B. A partir d’aquest moment ja el va abandonar fins a assolir el triomf final amb 362,17 punts. En segon lloc va quedar 1ESO-B amb 358,5 punts i tercer va quedar FPB amb 355,35. S’ha de dir que aquesta volta ha estat més igualada i disputada que l’anterior.
El grup més contaminant ha tornat a ser 1ESO-E amb uns pobrissims 281,1 punts, gairebé 80 menys que els guanyadors. El segon pitjor grup ha estat per 2ESO-E amb 297 punts.
Sumant les dues voltes els millors grups han estat 3A (821), 4t de PDC (769) i 2A (759). El pitjor ha estat evidentment 1E amb 592 punts.
El grup guanyador rebrà un diploma durant la cerimònia de fi de curs i una acampada de 2 dies a s’Arenalet d’Aubarca, al Parc Natural de Llevant (Artà), que es va celebrar els passats dies 30 i 31 de maig,  amb els costs de transport i allotjament a càrreg de la Comissió Ambiental.
Si voleu veure més fotografies de l'acampada les podreu trobar a la secció de pàgines del blog o directament per mitjà d'aquest enllaç:

diumenge, 5 de juny del 2016

23 DE MARÇ: JORNADA DE SORTIDES I EXCURSIONS ABANS DE LES VACANCES DE PASQUA

Els alumnes de 2n conegueren la Palma gòtica i medieval
Redacció
El passat dimecres 23 de març, darrer dia lectiu del 2n trimestre, tots els grups de l’institut sortiren d’excursió. Els alumnes de 1r feren l’excursió de tutoria al Puig de Maria. Els alumnes de 2n conegueren la Palma gòtica i medieval de la mà de CS. El departament de Ciències Socials va organitzar una sortida en la qual els alumnes desenvoluparen una mena de gimcana fotogràfica per conèixer la Palma gòtica i medieval. Un dels dos grups en que es dividiren es feu aquesta foto col·lectiva a l’entrada de les restes del Temple, l’antic monestir-fortalesa dels cavallers templaris Els alumnes de 3r visitaren la Comuna de Lloret en una sortida organitzada per EF. Finalment els alumnes de 4t, dividits en dos grups, visitaren el Teatre Principal, mentre la resta feien una gimcana per la Palma modernista, ambdues preparades pel departament de Castellà.
Els alumnes de 4t  es dividiren en dos grups; mentre uns visitaven el Teatre Principal, la resta desenvoluparen una mena de gimcana en aquesta ruta modernista en la qual els grups s'havien de fer un selfie  davant dels diferents monuments modernistes del centre històric de Ciutat: Forn des Teatre, Gran Hotel, Can Forteza-Rei, Magatzems l'Aguila, Can Cassassayes, Pensió Menorquina, ... després elaboraren aquest mural

dijous, 2 de juny del 2016

ENTREVISTA A LLORENÇ CAPELLÀ I FORNÉS

Llorenç Capellà a l'acte de sant Jordi
Aina Font, Climent Tortella, Miquel Toledo, Coloma Garcia i Josep Mas, 3ESO-A
1. En quins aspectes t'ha influenciat el teu pare a la teva vida?

En la manera que va viure la seva. Va morir quan jo tenia sis anys. No em va donar consells; no em va poder indicar camins a recórrer ni advertir d’obstacles o perills. Allò que em va influir va ésser la seva biografia. Els anys de la infància, els estudis, l’activitat política, la guerra, la presó, el teatre... Va ésser com veure aquella pel·lícula que veiem una i deu vegades i mai no ens cansem de mirar. No em reconec, per tant, cap influència directa. Tanmateix sé que no seria com sóc, tot i els clarobscurs propis dels anys viscuts, si no l’hagués considerat un referent insubstituïble.
 
2. Què és el que més admires d'ell?

Tantes coses! Potser, però, el respecte que tenia per les persones. Més concretament: la persona era en el centre de les seves ànsies i dels seus ideals. Mai no va considerar –ni se li passava pel cap!− que pogués haver-hi pobles o races superiors. Escriu Jo sóc català perquè se sap part d’una cultura i d’un poble. Això mai no li va impedir sentir-se solidari amb els altres pobles ni admirar-ne, amb la mateixa intensitat, les expressions culturals que admirava del seu.

3. Quina és l'anècdota que més bé recordes del teu pare?

Potser aquella que va protagonitzar en el teatre de Son Espanyolet, a Palma, ple de gom a gom. S’acabava de representar una obra seva, no record quina, i va córrer la brama que ell, Pere Capellà, era entre el públic. Aleshores els espectadors reclamaren la seva presència a l’escenari. Volien que digués unes paraules, aplaudir-lo, fer-li cas; era una persona molt popular. Ell va accedir encantat a complaure’ls. Quan ja era entre bastidors un policia de la secreta va fer-li saber que únicament podia parlar en castellà. I s’hi va negar. Quan a un poble li prohibeixen la llengua pròpia, el colonitzen. Ho sabia.

4. Quins eren els seus autors o llibres preferits?

Quan era jove, i esmerçava el temps entre l’estudi i l’activisme polític, tenia preferència pels llibres de temàtica social. Ho escriu a un dels seus germans, anys més tard, des del penal d’Alcalá de Henares. És, de fet, l’única referència que tinc sobre les lectures que li agradaven. Era molt amic de Cèlia Viñas, una poetessa mallorquina que va morir jove, els anys de la postguerra, a Granada... També conservo un nombre indeterminat de volums de la col·lecció Illes d’Or a la qual estava subscrit. Els llibres que formaven la seva biblioteca itinerant, la de joventut, quedaren a Barcelona i Madrid.

Els autors de l'entrevista, alumnes de 3ESO-A
5. Què era el que més li agradava escriure i amb qui o què es degué inspirar?

La primera època, la que comprèn des que era estudiant fins a la finalització de la guerra, poesia. A la postguerra, teatre. Són dos cicles ben definits, tot i que en El marquès de sa Rabassa i El rei Pepet, les darreres obres que va escriure, els referents poètics són ben evidents. No sé com va començar a escriure poesia. Probablement per influència del seu pare, Llorenç Capellà Garí, que va ésser un glosador admirable. En canvi, allò que el va determinar a escriure teatre varen ésser les llargues converses amb el filòleg Manuel Sanchis Guarner, amb qui havia fet amistat a Madrid, no puc afirmar si a les trinxeres o a la presó, i amb qui es va retrobar a Mallorca, els anys quaranta. Ambdós sabien que el teatre era l’eina literària més eficaç per a adreçar-se a la gent, en uns anys que la cultura oficial era la veu de la dictadura.

6. Quin dels seus poemes t'agrada més ?

Fa un mes aproximadament, una amiga de Montuïri em va dir que entre els papers de casa havia trobat un poema seu, de l’època de presidi. Me’l va voler regalar. Està escrit en un paper de color cru, amb taques de fongs a causa del temps transcorregut en una capsa. L’he fet emmarcar i el tinc al meu estudi. El llegim plegats? Diu així: “Cuando atraviesa la luz/ los barrotes de mi reja/ quebrándose en una queja,/ proyecta una sombra en cruz./ Mira si es despiadada/ esa suerte en que yo vivo,/ que hasta la luz que recibo/ me llega crucificada.” Uf, què diu de coses…! Ara per ara és el poema que més estimo. 
 
7. La teva decisió de ser escriptor té alguna cosa a veure en seguir les seves passes?
Suposo que no. Podria haver-ho intentat, això de seguir les seves passes, però no n’hauria fet més de mitja dotzena. Ésser escriptor és una manera de viure la vida les vint-i-quatre hores. Cal tenir un univers propi on reposar la mirada. I aquest univers literari no es pot deixar en herència.
8. Si no fossis escriptor, què t'agradaria ser?
Ni idea. Quan miro l’entorn, el teixit social, em sento més exclòs que inclòs. Tinc el convenciment, i sóc ben sincer, que no serveixo per a res.
9. Què signifiquen per a tu les festes de Sant Jordi?

Les veig com l’apoteosi de la llibertat. En els primers anys de la Transició, els anys setanta, Fraga Iribarne, que aleshores era ministre de l’Interior, va respondre a les tensions socials amb una frase lapidària. “La calle es mía”, va exclamar. I en aquell temps la policia reprimia les manifestacions a trets. De manera que a un país on històricament se n’han apropiat, del carrer, els Primo de Rivera, els Martínez Anido, els Franco o els Fraga Iribarne, el fet que se n’apoderin els llibres és un èxit de no dir. No ho considereu?

10. Et va agradar viure el Sant Jordi de l'Institut de Porreres dedicat al teu pare?

Moltíssim. Observant-vos, no podia deixar de pensar en la vocació docent de mon pare. Ben segur que hauria volgut estar amb vosaltres. Em va cridat l’atenció el clima de respectuosa companyonia amb el professorat que, entre tots, heu sabut crear. Em va agradar moltíssim la implicació, també de tots, en el coneixement de Pere Capellà; i el fet de relacionar la literatura i la música amb la joia de viure. Altrament, Marcel·lí Domingo, que va ésser un dels seus referents i el responsable de la renovació pedagògica durant la República, insistia a mantenir l’equilibri entre l’entorn natural i el medi. El vostre institut ho ha aconseguit.