Tres de les professores participants es fotografien a l'entrada d'aquest centre educatiu finès |
El centre educatiu és el Waltterin Koulu a la ciutat de Varkaus
(Finlàndia). La visita, per dur a terme el que s’anomena, Job
Shadowing, va tenir lloc entre el 31 de març i el 6 d'abril de 2019.
L'objectiu principal de la visita és reprendre la
intercionalització del nostre centre dins Europa. El Job-shadowing
consisteix a realitzar una visita per poder observar i aprendre totes
aquelles millores pedagògiques, metodològiques, organitzatives...
que es desenvolupen dins un àmbit docent diferent a la nostra
realitat.
La sala de professors, un exemple de les seves espectaculars instal·lacions |
Un programa d’activitats ben organitzades, de dilluns a
divendres, serà la guia de la nostra estada.
Arribàrem a les 10h al centre Waltterin Koulu. La primera
sorpresa va ser trobar l'accés al centre obert, no hi ha barreres
que delimitin el recinte. Els professors ens reberen cordialment i
ens explicaren el trets fonamentals de la seva escola shoeless
(lliure de sabates). Però aquesta no és l’única diferència
respecte al nostre centre. Les diferències més significatives sense
cap dubte són les espectaculars instal·lacions del centre: espais
grans, pensats per tenir una calidesa emocional i per a la diversitat
de tot l'alumnat. El mobiliari és modern i funcional per
optimitzar l'espai i el propi emmagatzematge de materials.
Espais grans, calidesa emocional, modernitat i funcionalitat |
Sorprèn que l'alumnat pot dinar gratuïtament al propi centre
(entre les 11:45 i 12:15).
Crida l'atenció les ràtios baixes (classes amb 16-18
alumnes) i 2 professors dins l’aula. D’altra banda, la
metodologia aplicada per tots els professors seguia la mateixa
dinàmica: els alumnes, a partir de les instruccions del professor
que actua de dinamitzador i acompanyant, realitzen de manera autònoma
activitats pràctiques en grup o en parelles.
Per intentar gestionar el mal ús del mòbil, han optat per
demanar als alumnes que en entrar a les aules, els dipositin dins
unes palanganes fins que acabi la classe, excepte quan el professor
els permet usar-los per fer alguna activitat concreta. Fora de les
aules se'ls permet usar-los.
Els estudis estan organitzats per aula-matèria, i així l'alumnat
és el que es mou de classe.
S'assistí a classes de diferents matèries com aquesta al laboratori de biologia |
El centre treballa en un projecte general dedicat al reciclatge.
Assistírem a classes de diferents matèries: educació
plàstica, educació física, biologia, física (treballaven el
magnetisme i l'electricitat), matemàtiques (nins d’altes
capacitats amb nins amb greus dificultats d’aprenentatge) amb tres
professors dins l'aula per poder atendre els diferents ritmes
d'aprenentatge. Les classes de finès i suec ens van servir per poder
ensenyar algunes expressions en català i castellà. A més, poguérem
conèixer com funcionen i s'organitzen a primària, visitàrem els
tallers de tecnologia que ens deixaren perplexes per la gran inversió
en espais, maquinària i materials necessaris per poder fer treballs
de fusta, ferro, electrònica, impressió 3D, classes de costura i
Haushold Economics (una assignatura obligatòria per treballar les
feines domèstiques: cuinar, planxar, planificar la compra... però
fan més coses com aprendre a comprar amb seny, triar coses que no
siguin perjudicials pel medi ambient, reciclar, gastar el doblers en el que toca i estalviar, conèixer les targetes i el seu
funcionament, els imposts que han de pagar…). A la classe de música
compartírem, amb el cor de l’escola, una cançó en català, i ens
va cridar l’atenció que a la classe de religió tractaven temes
ambientals.
El professorat participant es fotografia amb els responsables del programa al centre finès |
Aprofitàrem les tardes per realitzar les visites que ens havien
organitzat a les ciutats de Varkaus i Kuopio. Es trobem en una zona
de llacs que actualment estan gelats. El paisatge resulta encisador.
Visitàrem la cova del Moomins (personatges de ficció creats per
una escriptora finesa, escolpits en gel), el Museu d'instruments
musicals mecànics i estirem al cinema per veure un documental sobre
l’ecosistema que formen les quatre mil illes de la zona.
Els participants en el job shadowing es fotografies amb els membres de l'equip directiu del Waltterin Koulu |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada