Total de visualitzacions de pàgina:

dimecres, 17 de maig del 2017

PROVES CANGUR 2017

Carme Rosselló, 3ESO-A
El passat 16 de març uns quants alumnes de 3r i 4t d’ESO vam participar a les proves Cangur que es celebraven al poliesportiu de Campos. De l’IES, érem 47 alumnes i a Mallorca hi participaven 10.347 alumnes en total (5è i 6è de primària, ESO i Batxiller).
A les vuit, ens vam reunir a l’entrada. Allà, les professores de matemàtiques Magdalena Martorell, Catalina Roig i Mayra Macías, ens donaren una xapa per poder entrar al poliesportiu i el full on havíem d’escriure les respostes. Seguidament vam pujar al bus i partirem cap a Campos.
Quan arribàrem, ens vàrem seure on els de l'organització. Un professor juntament amb el batle de Campos ens explicaren com funcionava la prova i ens varen animar molt a fer-ho bé. Allà també hi havia altres centres com IES Damià Huguet, IES Felanitx, IES Llucmajor, etc. Teníem una hora i un quart per fer l’examen, quan va faltar mitja hora per acabar es va posar un marcador marxa enrere perquè poguéssim controlar el temps. L’examen consistia en 30 preguntes, unes puntuaven 3 punts, les altres 4 punts i unes altres 5, i cada resposta incorrecta descomptava una quarta part de la seva puntuació. Cada un va fer la seva prova i després d’haver-lo entregat, vàrem sortir al pati a berenar.
Després d’aquest esplai cada institut havia de fer grups de 10 persones per començar una gimcana de problemes. Hi havia problemes curts que puntuaven de 5 a 15 punts, depenent de cada un i un problema llarg que puntuava 60 punts. Cada grup havia de resoldre el màxim de problemes possibles.
En haver acabat la gimcana ens informaren de que al cap d’un temps ens entregarien els resultats, tant de l’examen individual com el de la gimcana on es puntuava tot el centre en conjunt.
Finalment, vàrem tornar a pujar a l’autobús cansats però satisfets i impacients de conèixer els resultats.

dimarts, 9 de maig del 2017

L'IES PORRERES, UN DELS MILLORS CENTRES D'ESO DE LES BALEARS SEGONS L'INFORME PISA

Redacció
S'han fet públiques les dades de l'informe PISA 2015 i els resultats d'aquestes proves al nostre centre han estat extraordinàriament positius. De fet, a nivell global, el nostre centre es situaria com els 3 millors instituts públics de les Balears i entre els 20 millors inclosos concertats i privats.
El Programa PISA (Programme for International Student Assessment o Programa internacional per a l'avaluació d'estudiants), és un programa per avaluar el rendiment escolar dels joves de 15 anys de diferents països, l'aplicació de la qual és coordinada per l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) formada per 76 Estats. L'avaluació es fa mitjançant la realització per part dels estudiants de proves estàndards i els resultats de l'anàlisi d'aquestes proves és publicat en l'anomenat Informe PISA. El propòsit del programa és provar i comparar el rendiment escolar arreu del món per tal de millorar el mètodes i sistemes educatius. Les proves es fan cada tres anys i s'estructuren en tres parts, cadascuna de les quals avalua una competència de l'alumnat: comprensió o habilitat lectora, matemàtiques i ciències. Anem a analitzar els nostres resultats amb més detall:
A nivell de lectura i comprensió lectora l'IES Porreres va ser el tercer millor institut públic de les Balears (posició 19 del total amb concertats i privats), amb una puntuació de 497 punts, per sobre de la mitja de les Illes Balears (485), d'Espanya (496) i dels països de la Unió Europea (494) i de la OCDE (493). La puntuació del nostre institut en aquest camp es trobaria entre la mitja dels Estats Units (496) i la de Noruega (498) que ocupen les posicions 25 i 24. El millor país en habilitats lectores és Singapur amb una puntuació de 556.
A nivell de competències o habilitats matemàtiques, l'IES Porreres també va ser el tercer millor institut públic (posició 12 del total) amb una puntuació de 497 punts, també per sobre de les mitges de Balears (476), Espanya (486), la Unió Europea (493) i la OCDE (490). A nivell mundial igualaríem la puntuació dels Estats Units que ocupen la posició 23. Els millors alumnes un cop més són els de Singapur amb 535 punts.
Finalment a nivell de ciències el nostre centre torna a ocupar la tercera posició de les Balears a nivell de centres públics i la 15ena del total. La puntuació en aquest camp va ser de 504 punts, una vegada més per sobre de la mitja de les Illes (484), d'Espanya (493), de la UE (495) i de la OCDE (493). En aquest cas igualaríem les mitges d'Irlanda i Polònia que ocupen les posicions 17 i 18 a nivell mundial. Novament els millor és Singapur amb 564 punts.
En quant als nivells, en una escala de 6, on <1 (<358 punts) i 1 (de 358 a 420 punts) són els més baixos, 2 és mitjà-baix (421-482), 3 mitjà (483-544), 4 mitjà-alt (545-606), 5 alt (607-668) i 6 molt alt (>668), els resultats també són molt positius en les tres competències. De mitjana entorn del 60 % dels nostres alumnes es situen en els nivells 3, 4 i 5 (mitjans i alts), al voltant del 25 % en el 2 (mitjà-baix) i només entorn del 15 % en els nivells 1 i <1 (baix i molt baix). Cal destacar que en totes les categories  més del 30 % dels nostres alumnes es situen en els nivells mitjà-alt, alt i molt alt.
Aquestes proves demostren de forma objectiva i indiscutible la bona feina que fa la comunitat educativa d'aquest centre i particularment el professorat. Aquests resultats són el fruït del magnífic treball dels equips directius dels darrers cursos i de la bona tasca dels departaments de llengües, matemàtiques i ciències. També demostra l'excel·lent nivell educatiu que obtenen els nostres alumnes amb el qual surten més que sobradament preparats per cursar batxillerat o FP en altres centres. També deixa en evidència la manca de fonaments de les diverses campanyes de desprestigi que han afectat a l'educació pública en general i al nostre centre en particular en els darrers anys. Sumant aquests resultats a les bones qualificacions dels nostres exalumnes a FP, batxillerat i selectivitat i els premis aconseguits en diverses ocasions a les proves Cangur o a les Olimpíades de Física i Química, no ens queda més que concloure que anam pel bon camí, la qual cosa no vol dir que no poguem i haguem de seguir innovant i millorant per apropar-nos encara més als resultats de països com Singapur, Japó, Finlàndia, Corea del Sud, Taiwan o Estònia, líders mundials en aquest camp.
Seguidament podeu trobar enllaços on podeu veure l'informe PISA complet referit a l'IES Porreres i diverses notícies sobre premis i bons resultats obtinguts pels nostres alumnes i exalumnes:



dimarts, 2 de maig del 2017

XERRADA AMB L'ESCRIPTOR PERE ANTONI PONS

Alumnes de 4t d'ESO
Els alumnes de 4ESO ens conten el moment que passaren amb l'autor del llibre Tots els dimonis són aquí. Aquí teniu algunes de les seves opinions i reflexions.

No passa cada dia que tenguem l'oportunitat de parlar amb l'autor d'un llibre acabat de llegir i realment va ser una experiència interessant.

Quan llegeixes una història que t'atrapa d'alguna manera et fas teus els personatges i poder compartir amb l'autor alguns dubtes, impressions, idees suggerides a partir de l'obra va ser enriquidor.


Amb el llibre, Tots els dimonis són aquí, varem gaudir tots. Lectors i no lectors. Va aconseguir que joves que no llegien en el seu dia a dia s'interessessin per la lectura i pels constants misteris que es presenten al llibre. Va aconseguir l'objectiu de qualsevol escriptor, creador. Que s'interessessin per la seva obra.

Va ser una xerrada interessant, vàrem aclarir els nostres dubtes i a partir d'aquí vàrem entendre més el llibre.

Va ser una bona experiència llegir un llibre i després poder xerrar directament amb l'autor, era com estar davant el llibre.

La xerrada va ser interessant, vaig poder veure el punt de vista de l'autor, amb què es va inspirar... vaig poder entendre que escriure un llibre no es tan senzill, sinó que duu un procés on hi ha moltes etapes, i que a partir del final que ell ens dóna, cadascun pot seguir la història des del seu punt de vista.

El llibre em va agradar ja que hi havia un cert punt de misteri, un amor romput i unes bones reflexions sobre la vida que et fan obrir els ulls.

Sempre es agradable compartir impressions amb un autor d'algun llibre que he llegit. És una experiència molt agradable ja que et permet profunditzar molt en l'obra. M'han agradat molt les seves respostes, m'ha fet tenir una visió diferent del llibre. Es pot dir que no és el típic autor que respon el que el lector vol sentir. Pens que va respondre amb molta sinceritat a totes les preguntes que li vàrem fer. Vaig passar molt de gust i va ser molt gratificant participar en aquest col·loqui, amb un autor brillant, com és Pere A.Pons.

Ens va resoldre molts de dubtes sobre el llibre que no havíem acabat d'entendre o no els havíem interpretat bé. Ens ha donat una visió més personal del llibre i ens ha deixat descobrir amb que s'inspira per fer les narracions.

És un home molt agradable, a l'hora de respondre les preguntes va ser molt correcte i proper. Ens va aclarir alguns dubtes que ens plantejàrem a classe, tant de la seva experiència personal pel que fa a la seva manera d'escriure, com de la història del llibre.

Un plaer poder conèixer a un home tan simpàtic i obert a la gent.
Va ser una conversació fluïda entre Pere A.Pons i nosaltres, amb un tema de conversa interessant, cada resposta era més profunda que l'altre i d'un tema passàvem a l'altre de forma natural i distesa.

dijous, 27 d’abril del 2017

MONSTRES LITERARIS A L'IES PORRERES

Redacció
L'alumnat de 1r d'ESO i FPB2 ha exposat al primer pis els monstres que han creat a partir d'un treball cooperatiu proposat pel Departament de Català. L'activitat consistia en treballar la biografia a partir de la història de l'autora de Frankenstein, Mary Shelley, i la posterior visualització de l'obra “Víctor i el monstre” i la pel.lícula “Eva”

dimarts, 25 d’abril del 2017

XERRADA SOBRE LA CRISI DELS REFUGIATS

Una de les conferències impartides per Joan Ballester als alumnes de 3r i 4t
Redacció
El passat dilluns 10 d’abril els alumnes de 3r i 4t d’ESO participaren en una xerrada col·loqui per conscienciar-los sobre la situació dels refugiats de la guerra de Síria a Grècia. Aquesta conferència, organitzada pel Departament de Geografia i història i la Comissió de Convivència,  va ser impartida per Joan Ballester, voluntari porrerenc de l’ONG “Drop in the Ocean” que ofereix ajuda humanitària als milers refugiats retinguts a Grècia. Ballester va començar parlant de les causes de la guerra de Síria i de la crisi dels refugiats a la UE, desmuntant molts dels tòpics i prejudicis relacionats amb aquest tema que s’han difós entre la població i que no tenen cap base real.
Després ens va descriure la dramàtica situació dels camps de desplaçats per aquest conflicte a Grècia amb informació de primera mà fruit de la seva experiència com a voluntari a dos camps de refugiats: la manca de serveis bàsics que pateixen els refugiats en aquests centres de detenció amb habitatges molt deficients (prefabricats o tendes de campanya), sense calefacció, atenció mèdica i amb un accés molt limitat a l'aigua o a l'escolarització pels infants. No va oblidar descriure la seva odissea per arribar a Grècia i la barrera burocràtica amb la qual s'enfronten per ser acollits en algun país de la UE. 
Així mateix ens va parlar del seu treball com a voluntari als camps, proporcionant aliments als refugiats. 
Finalment va descriure els casos concrets de refugiats siris que va conèixer en la seva estada, contrastant la seva vida acomodada de fa uns anys amb les penúries que han passat i segueixen patint.
Joan Ballester la il·lustrar la seva xerrada amb una interessant presentació de diapositives

dilluns, 17 d’abril del 2017

CAPLLETRES A 3 I 4 ESO

Exemples de lletres capitals elaborades pels alumnes de 4t d'ESO Mourad Benyaagoub i Helena Mateos
Redacció
Els alumnes de 3r i 4t d'ESO han fet una activitat per treballar les lletres capitals a Educació Plàstica. Alguns l'han introduïda en el projecte que fan conjuntament amb Català sobre "El Petit Príncep". La caplletra, lletra capital o capitular, sol ser la primera lletra d'un text, llibre, etc, que ha estat ornamentada amb fins estètics o il·lustra el tema del que tracta el text. És una primera aproximació al que després esdevindrà el còmic tal com l'entenem avui en dia. L'ús de caplletres destaca especialment a Europa a l'època medieval amb la intenció d'il·luminar els texts. Dins dels scriptoriums dels monestirs medievals la tasca dels il·luminadors que feien lletres capitals i miniatures era molt específica i apreciada, com actualment ho és la dels tipògrafs en el disseny gràfic i publicitari.
Properament podeu trobar una exposició virtual d'aquests treballs a la "Galeria Povimon", situada a la pàgina "Arts & Crafts" del nostre blog.

Tres mostres de caplletres elaborades per l'alumnat de 3r d'ESO Eva Garí, Lourdes Rosselló i Zoila Enamorado respectivament