Total de visualitzacions de pàgina:

dissabte, 21 d’abril del 2018

LLIBRES DIGITALS O LLIBRES DE PAPER?

Carme Rosselló, 4ESO-B
Llegir. Llegir sempre és beneficiós per a l'ésser humà: enriqueix el vocabulari, et distreu dels problemes que puguis tenir a la teva vida, t'aporta agilitat mental, t'ajuda a millorar l'ortografia i la creativitat, entre molts més avantatges. Però la qüestió és: què és millor, llegir en format digital o amb llibre de paper com s'ha fet tota la vida?
En aquest debat trobam opinions diverses, i en totes elles hi ha avantatges i desavantatges. Sempre s'han llegit llibres impresos, però actualment les noves tecnologies ens han introduït també els llibres en format digital. Anem a plantejar, doncs, les qualitats negatives i positives de les dues opcions.
Els llibres de paper conserven l'encant: dibuixos, imatges, colors, olors, etc. També pareix que quan es llegeix en paper les coses són més fàcils d'aprendre; un estudi fet per Naomi Baron, experta en lingüística a l' “American University”, demostra que un 92% d'alumnes es concentren millor davant els texts impresos. Un altre avantatge seria que quan vas a una llibreria el títol i la portada que veus ja et poden cridar l'atenció i també tens l'opció de fullejar-lo i llegir l'argument. Els inconvenients serien que són més pesats i incòmodes a l'hora de traslladar-los d'un lloc a un altre, són més cars i també perjudiquen indirectament el medi ambient, ja que per fabricar el paper és necessari tallar molts arbres.
Els llibres digitals, en canvi, no pesen gens, pots dur una gran quantitat de llibres en un sol aparell electrònic. A més, pots graduar la lletra i la llum al teu gust; el preu és molt més econòmic o, fins i tot, gratuït; ja n'hi ha molts que duen vídeos i enllaços integrats per facilitar la comprensió; es poden marcar i subratllar infinitat de coses sense espenyar el llibre i hi ha l'opció d'esborrar-ho tot i deixar el llibre com al principi. Desavantatges? Produeix cansament visual, cal un aprenentatge anterior a la lectura, no poden ser autografiats per l'autor i poden ser fàcilment “piratejats”.
En resum, després d'haver analitzat tots els aspectes positius i negatius de cada tipus de format, per a mi és molt més còmode llegir un llibre digital. Cada vespre, abans d'anar-me'n a dormir, llegeixo una estona amb un Ipad, on hi tenc una gran quantitat de llibres. No fa falta tenir el llum encès, puc posar marques i punts on consideri, i m'agrada molt més que no haver de tenir un llibre gruixut i pesat de cents de pàgines al damunt.

dimecres, 11 d’abril del 2018

ENTREVISTA A JOAN ORBEA, CAMPIÓ DE BILLAR A TRES BANDES




Bartomeu Bennàssar, 2n C
Avui xerrarem d’esports, en aquest cas de billar a tres bandes, esport en el qual a l'IES Porreres tenim un alumne que es un practicat destacat, en Joan Orbea. Aquest esport és la seva gran passió i ara l’hi farem un parell de preguntes per conèixer-lo millor.
Perquè vares començar a practicar aquest esport?

Per que el meu pare em duia a pics al billar hi ha a ca els meus padrins en teníem un i o vaig i em va agradar molt
Quant de temps fa que practiques aquest esport?
Fa tres anys, que en aquest esport es molt poc.
Qui va ser el teu primer mestre? Quins tens ara?
El meu primer metre va ser en Carlos Crespo el millor de Balears i uns dels bons d’Espanya.
Ara mateix m’entrenen en Carlos Crespo, el meu pare (Jaume) i Guillem Garcies. També aprofit ara per donar-lis les gracies a tots per ensenyar-me i preocupar-se per mi.
Quantes hores entrenes setmanalment?
Setmanalment entren unes 8 hores encara que pot variar segons les necessitats dels estudis.
T’agradaria dedicar-t'hi professionalment?
Si, però es molt difícil ja que en tot el mon nomes hi ha entre 8 i 14 persones que viuen de jugar a billar.
En el món del billar, quin es el teu ídol?
Els meus professors m’agradaria ser com en Dani Sánchez (4 vegades campió del mon).
Quin va ser el primer premi que vares guanyar i on?
Va ser quan vaig començar que m'havia romput el braç i al Palma Arena vaig fer campió de Balears amb el braç romput
Quins son els teus premis actualment?
Ara mateix he aconseguit ser 2 pics campió de balears de la categoria sub 15 i sub 21, el 3er classificat al campionat sub 15 d’Espanya.
I ja per acabar, quins objectius t'has fixat i que t’agradaria aconseguir en el mon del billar a curt plaç?
El meu objectiu immediat es ser campió d’Espanya de la categoria sub 15.







dijous, 29 de març del 2018

LES ALUMNES DE 4ESO ELABOREN UN MANIFEST FEMINISTA PEL 8 DE MARÇ

Enguany el dia internacional de la dona treballadora a l’IES Porreres va tenir més significació que mai. Des de totes les matèries es van fer treballs per tenir present la figura de la dona. Les alumnes de 4t d'ESO prepararen un manifest feminista. Dia 7 de març un grup d'alumnes de 3r i 4t en va fer lectura pública per cridar a la vaga seguir reivindicant la igualtat i la no discriminació de la dona en el món laboral i en el món en general. 
Alumnes de 4t d'ESO

"Demà dia 8 de març és el dia de la dona treballadora. Un dia com aquest fa uns 100 anys, més d’un centenar de dones es van tancar dins una fàbrica tèxtil a mode de protesta per l’explotació que sofrien a la seva feina i van ser cremades vives. Aquest fet va passar a la història. Per aquest motiu, el 8 de març l’anomenam dia de la dona treballadora.
Però en ple segle XXI, les dones seguim cobrant un 25% menys que els homes a nivell mundial (un 30% menys a Espanya). Una dona amb el quocient intel·lectual superior al d’un home, cobrarà menys pel simple fet de ser dona.
Segons indiquen les estadístiques, les dones dediquen més temps a les feines de la llar. Les desigualtats de gènere en aquests col·lectius es plasmen en les dificultats de les dones amb càrregues familiars per assumir totes les tasques que desitjarien i, en la majoria dels casos, no els permeten compaginar les tasques domèstiques
A més, les estadístiques demostren que moltes dones pateixen assetjament sexual a la feina, a l’escola o també al carrer en forma de comentaris desagradables o en ocasions a través de tocs o frecs en mitjans de transport o en  altres espais públics. L’efecte que produeix en les dones és d’intimidació, coerció i sentiment d’amenaça permanent.
La societat ens diu que no importa que siguis intel·ligent, mentre tenguis un bon cos, vagis ben vestida i maquillada. Pretenen demostrar que val més la nostra imatge que el nostre cervell.
Per tots aquests motius, demà 8 de març, CCOO i UGT convoquen una aturada parcial (de 2 hores), i CNT, CGT, la Intersindical, COS, USTEC-STES, la IAC i d’altres sindicats convoquen una vaga de 24h.
Aquesta vaga està convocada a 45 països diferents. El lema d’aquesta és “Si les dones s’aturen, el món s’atura.”. Per això es demana que les dones faceu vaga laboral i estudiantil, de treball domèstic i consum (on sovint les dones realitzam majoritàriament aquestes tasques). Movilitzau-vos, aneu a la manifestació, ens hem de fer escoltar.
La vaga no és només de dones, ja que convocar una vaga només per a un gènere seria il·legal. Però des dels sectors feministes s’està demanat que només la secundin les dones. Ja que, basant-nos en el lema de la vaga, només seria factible si nosaltres aturam.
Ets home i vols ajudar? Si fas vaga laboral, fes les tasques que sol fer la teva dona a casa, els treballs domèstics que no sols fer. Si anau a la manifestació, pensau que les protagonistes aquest dia son les dones, i que si estau allà és per ajudar-les.
I recordeu, si nosaltres aturam, el món s’atura. Gràcies."
Lectura del manifest feminista redactat per les alumnes de 4t d'ESO




dimecres, 21 de març del 2018

VIATGE D'ESTUDIS: PRAGA 2018


Rosa Rotger Font
Diumenge dia 18 de febrer ens preparàrem per iniciar un viatge que no oblidarem mai, que recordarem tota la vida. Tots estàvem nerviosos i ansiosos. Molts no havíem dormit de l'emoció i fins i tot alguns mai no havíem sortit d'Espanya. Altres sí, però tots amb les mateixes ganes d'anar amb els amics a visitar un país nou, una cultura nova, en definitiva, a viure una experiència nova.


El primer dia vam arribar a l'hotel, ens van donar l'habitació per deixar les maletes i sopar. Van allotjar-nos a la mateixa planta, tots junts. Després de sopar estàvem un poc cansats, però així i tot alguns varen començar a ballar per animar l'ambient i passar una estona divertida. 

L'endemà, dilluns 19, vam anar a fer una visita a Praga, vam veure el castell, la catedral, el pont del rei Carles IV i molts més edificis característics de la ciutat. Llàstima que el rellotge astronòmic estàs en obres. Quan esperàvem els professors per tornar a reunir-nos, un grup de companys varen començar a ballar al mig de la plaça; de sobte, es va començar a reunir públic i més públic, cada vegada hi havia més gent, i alguns ens gravaven o ens aplaudien, fins i tot alguns ens van donar propina per ballar. Si algun turista que ens estava mirant ens donava doblers, nosaltres, com a agraïment, l’aplaudíem, encara que només fossin 2 corones (no arriben a 30 cèntims d’euro).
El dia següent, dimecres 20, vam anar a visitar el camp de concentració de Terezín. Jo, personalment, no vaig fer gairebé fotografies, el lloc em feia respecte, no em sentia molt bé per tot el que havia passat. Ens van explicar que no era un camp d'extermini, però igualment hi havia mort molta de gent. Tot i la sensació que et queda, va ser una visita profitosa, crec que és necessari anar a un camp de concentració alguna vegada per posar-te a la pell dels altres, ja que a vegades només pensam en nosaltres i nos ens adonam que hi ha un passat terrible en què moltes persones ho van passar malament.
L'endemà  vam anar a una ciutat molt bonica,jo diria preciosa, que ens va encantar: Karlovy Vary. La ciutat és coneguda pels balnearis d'aigua calenta. Ens va sorprendre perquè beuen l'aigua calenta i ens van explicar que eren aigües molt saludables,que anaven bé per tractar malalties dels ossos i articulacions. Nosaltres vam tastar l'aigua, però no ens va agradar molt. A la ciutat vam fer moltes fotografies i vam gaudir amb la neu, ja que a Praga no n'hi havia.
El darrer dia vam anar a Praga per fer la darrera visita a la ciutat i aprofitar per fer les darreres compres, però la diferència d'aquesta visita és que vam anar fins a la capital txeca amb tramvia. Va ser bastant entretingut perquè en més d’un vagó només érem alumnes, va ser divertit. Després de la visita a Praga vam anar a cercar les maletes a l'hotel per partir cap a l'aeroport i així acabar aquesta experiència que més d’un repetiria.

A l'avió quasi tothom va dormir perquè estàvem un poc cansats, al contrari de la partida, que tothom s’aixecava per moure les cames, ja que havíem d'estar un parell d'hores dins l’avió.

Si fos per mi, hi tornaria sense pensar-ho. Ha estat una experiència inoblidable  i molt enriquidora. A més, hi ha hagut molt de companyonia i amistat entre nosaltres, sense mals "rollos".

Serà un d'aquests records que es guarden per a tota la vida .

dijous, 15 de març del 2018

MURAL DEL DIA DE LA PAU I LA NO VIOLÈNCIA

Cerimònia d'entrega del premi a Clàudia Cifre, autora del mural del dia de la pau d'enguany
Redacció
Aquest curs escolar s'ha celebrat la segona edició del concurs del "Dia Escolar de la Pau i la No Violència". L'objectiu és decorar la paret exterior del centre amb un mural i un missatge diferent cada any relacionat amb aquest tema. Aquest curs, la idea sobre la qual s'havia  de treballar ha estat "Escoltar - Opinar - Respectar" amb l'objectiu que els alumnes reflexionessin sobre el dret a expressar lliurament les opinions, a escoltar les dels altres i que totes elles siguin respectades.
Els alumnes interessats participaren creant els seus missatges i dissenys que lliuraren al jurat abans de dia 19 de gener de 2018. El concurs ha estat un èxit de participació i s'han superat amb escreix les dades de la primera edició. Es presentaren 50 projectes dels quals el gran jurat en va seleccionar 6 com a finalistes. Després de llargues deliberacions el projecte elegit va ser el de l'alumna Clàudia Cifre de 3r d'ESO. La guanyadora va obtenir un premi tecnològic valorat en 30 euros. Tant la guanyadora com els alumnes finalistes participaren en l'elaboració del mural el passat 30 de gener, "Dia Escolar de la Pau i la No Violència".

dijous, 8 de març del 2018

BERENAR SOLIDARI



Redacció
El passat 28 de febrer es va celebrar amb gran implicació en el berenar solidari de l’IES Porreres. Alumnat i professorat participen activament en aquest berenar a benefici del Fons Mallorqui de solidaritat. Es recaptaren 328 €.