Total de visualitzacions de pàgina:

dilluns, 3 de desembre del 2012

LA COMISSIÓ DE NORMALITZACIÓ LINGÜÍSTICA POSA EN MARXA DIVERSES ACTIVITATS

Des la CNL ens han informat d'algunes de les activitats que aniran fent durant el curs. Així ja han posat en marxa les Parelles Lingüístiques, l'homenatge a l'escriptor Antoni Vidal Ferrando i una pissarra a on aniran apuntant les errades més comunes que es solen fer.
Les parelles lingüístiques són una manera oberta, informal i simpàtica de conèixer gent a l'institut i de millorar les pròpies habilitats lingüístiques. Et permet estar en contacte amb un parlant nadiu de la llengua que vols aprendre, millorar o practicar, en situacions de conversa reals. El programa de parelles lingüístiques està obert a tots els estudiants de l'IES Porreres, incloent-hi els estudiants de PQPI, i també al personal d'administració i serveis i al personal docent del centre. Per apuntar-se cal omplir una sol·licitud a on s'indiqui clarament si t'hi apuntes com a ensenyant (per ensenyar el català a un company) o com a aprenent (per aprendre el català). Els participants haurien de dedicar-hi una part adequada del teu temps (no menys d'una o de dues hores a la setmana) durant tot el trimestre.
Quant a l'homenatge a A. Vidal Ferrando, que ha estat declarat "poeta de l'any", encara que és per tot el curs, es centraria en les activitats per celebrar Sant Jordi. Antoni Vidal Ferrando (Santanyí, 1945) és poeta i narrador. S’ha dedicat al món de l’ensenyament. També ha realitzat treballs d’investigació, de divulgació i de didàctica de la Història de Mallorca. La seva obra poètica parteix de la realitat illenca per a construir un discurs sobre l’ésser humà contemporani. Té poemes traduïts a l’anglès, al francès, al gallec, al romanès, al neerlandès i al castellà. Com a narrador, ha publicat una trilogia on es fa la crònica de la Mallorca del segle XX i es reflexiona sobre l’èpica humana. Dues de les seves novel·les han estat traduïdes al castellà. Ha estat vocal de l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana i, actualment, és membre del Consell Social de la Universitat de les Illes Balears, a proposta del Bloc per Mallorca.
Per acabar, la pissarra és, simplement, un mitjà per a recordar-nos aquelles errades ortogràfiques i d'expressió que cal evitar.

diumenge, 2 de desembre del 2012

28N: LA COMUNITAT EDUCATIVA DE L'IES PORRERES I L'ESCOLA NOVA ES TANCA CONTRA ELS RETALLS

122 centre van dur a terme tancades; hi participaren 10000 persones
La jornada de protesta del 28N impulsada per la Plataforma Crida ha fet història. 122 centres educatius participants, a 38 municipis i amb més de 10.000 persones mobilitzades ho han fet possible.
Com ja vam informar en la nostra darrera entrada, al nostre institut s'havia acordat celebrar una tancada conjunta de les comunitats educatives dels centres públics del municipi de Porreres. La tancada que es va dur a terme dimecres de 17:00 a 21:00 hores convocada per les APIMAS de l'IES Porreres i de l'Escola Nova. Durant aquest període de temps un centenar o més de pares, alumnes, mestres i professors passaren pel centre per donar suport a la concentració. De 17 a 19 hores es van dur a terme diferents tallers: elaboració de pancartes i penjolls reivindicatius, ball de bot, ritmes i percussió, etc. Així, i com a accions més destacades, és van elaborar diverses pancartes gegants amb lemes a favor d'una escola pública de qualitat i en contra de les retallades al sector educatiu. També es va aprendre a elaborar manualment penjolls reivindicatius i es van fer unes classes pràctiques de ball de bot.
El taller de ball de bot era una de les activitats programades

A les 19, i com a introducció a la taula rodona "quina educació tenim, quina educació volem?" es va projectar el vídeo "La cabina", una paròdia del famós curt d'Antonio Mercero, realitzat per membres de la Plataforma Crida per criticar la situació actual de l'ensenyament. Posteriorment es posà en marxa la taula rodona o col·loqui, moderada per Biel Vich (professor de geografia, història i ètica de l'IES Porreres) a la qual participaren un representant de cada APIMA (Tomeu Garí i Catalina Rosselló), un professor i un mestre de cada centre (Margalida Barceló i Francesca Servera) i dos representant de l'alumnat (Iria Mudarra i Aina Roig). 
Després de presentar als participants el moderador va presentar un seguit de dades relacionades amb l'educació actual a l'Estat Espanyol i a les Illes Balears, i va presentar un PowerPoint sobre les retallades en els dos darrers cursos. El moderador va recordar que Espanya és un dels Estats desenvolupats que tradicionalment menys inverteix en educació, la meitat del que inverteixen Finlàndia, Noruega o Suïssa, i que Balears es troba a la coa d'Espanya. També va comentar que som l'Estat europeu amb més fracàs escolar i que un 32% dels joves abandonen prematurament els estudis, dades que a Balears són encara més elevades. Va contrastar aquestes dades amb el fet que segons la UE el 2025 un 35% de les feines a Europa necessitaran estudis de grau o post grau i un 50% nivells de batxillerat o FP (només un 15% nivell d'ESO, PQPI o sense estudis). Per mitjà del PowerPoint s'il·lustrà als assistents en les conseqüències que han suposat els retalls a nivell de reducció del nombre de professors, augment de la càrrega de treball, reducció o supressió de programes de desdoblament, reforç o suport, augment d'alumnes per aula, ... 
Imatge de la Taula Rodona que era l'acte centrel de la tancada
 Seguidament es va iniciar el col·loqui, que es va estructurar en tres blocs. En primer lloc es va parlar del que s'ha perdut i de com ens afecten les retallades. Catalina Barceló parlà del que suposa el fet de tenir dues hores més de classe combinat amb un notable augment del nombre d'alumnes per aula. Francesca Servera va parlar dels problemes provocats per la reducció del finançament dels centres i de la desmotivació dels docents. Els pares es queixaren de la pujada de l'IVA dels llibres de text i del material escolar, de l'augment de les matricules universitàries combinat amb la reducció de beques, de la reducció de reforços i suports, etc. Els alumnes es queixaren del fet d'haver de pagar les fotocòpies, de fer menys exàmens i amb més temari perquè els professors no ten temps per corregir i de l'estres i mal humor de molts professors per la sobrecàrrega de feina o per haver de venir a fer feina malalts. El segon bloc va tractar de de les perspectives de futur i com veuen els tres estaments de la comunitat educativa els canvis immediats  proposats per les administracions central i autonòmica. Així pares i alumnes expressaren que la polèmica lingüística (lliure elecció de llengua al primer cicle de primària i decret de trilingüisme) no responen a una demanda real de la societat, sinó a un intent d'arraconar la llengua catalana. També van expressar la seva preocupació per la davallada del nivell educatiu o l'augment del percentatge de fracàs escolar que suposarà fer les classes en anglès. Els professors i mestres es queixaren també dels continuats canvis de legislació cada vegada que canvia el govern i exigiren un pacte educatiu entre tots els partits. 
L'acte va concloure estenent les pancartes i amb una batukada
 Finalment es va parlar del model educatiu que tots voldríem pel futur i del que cal fer per millorar les coses. A partir de les idees recollides en aquest col·loqui es va procedir a elaborar un manifest conjunt de la nostra comunitat educativa contra les retallades en educació i a favor de l'ensenyament en general i del públic en particular que es va aprovar per unanimitat de tots els presents.
L'acte va concloure de forma festiva: es van estendre les pancartes gegants i es va dur a terme una batukada reivindicativa.


dimarts, 27 de novembre del 2012

28N: LA COMUNITAT EDUCATIVA DELS CENTRES PÚBLICS DEL MUNICIPI DE PORRERES ES TANCARÀ CONTRA ELS RETALLS

Demà es duran a terme tancades de protesta
a més de 100 centres educatius de Mallorca
La comunitat educativa dels centres públics del municipi de Porreres, ha decidit unir-se a les tancades de demà,  28 de novembre, que promou la Plataforma de l'Embut Crida!, i demanar a l'equip directiu del nostre institut la cessió de les instal·lacions. La direcció de l'IES Porreres ha decidit autoritzar la tancada vist l'interès d'associacions de pares, alumnes i assemblea de professors i que aquesta compta amb un pla d'activitats. Amb aquesta decisió la comunitat educativa del nostre centre s'uneix als més de 100 instituts i escoles que ja han rebut permís dels equips directius per dur a terme tancades el 28-N contra les retallades i en favor de l'educació pública.
Aquesta acció reivindicativa es va començar a gestar en diferents fronts la setmana passada. Per una banda, un grup d'alumnes de 4t d'ESO van manifestar a la directiva el seu interès per posa-la en marxa al nostre centre i demanar ajuda als professors o a l'associació de pares. La directiva va manifestar que pel seu paper institucional ells no podien posar-se al capdavant d'aquesta iniciativa i els van recomanar posar-se en contacte amb l'APIMA del centre i amb l'assemblea de professors. Per aquest motiu es va convocar una reunió de representants de l'associació de pares, dels alumnes i dels professors per a dimecres horabaixa. Simultàniament, l'APIMA de l'Escola Nova i la del centre concertat Verge de Montision es va posar en contacte amb l'assemblea de professors de l'institut per proposar-los una acció coordinada i centralitzada a les instal·lacions del nostre centre. Acceptada la proposta es va convidar a representants d'aquestes associacions de pares i de les assemblees de mestres d'aquests centres a la reunió de dimecres horabaixa. En aquesta es va acordar tirar endavant i es va preparar el pla d'activitats per a la tancada que es durà a terme demà de 17:00 a 21:00 hores.
Per tant, i a proposta de les APIMAS de l'IES Porreres i de l'Escola Nova (a darrera hora la del Col·legi Verge de Montision ha decidit no convocar tot i que alguns representants de pares i mestres participaran a títol personal) demà horabaixa es convoca a pares, alumnes i professors a una tancada de protesta, en la qual es desenvoluparan un seguit d'activitats. De 17 a 19 hores es duran a terme diferents tallers (elaboració de pancartes, penjolls, ball de bot, ritmes i percussió, etc.). A les 19 es projectarà el vídeo "La cabina" i posteriorment es posarà en marxa una taula rodona o col·loqui, amb un representant de cada APIMA, un professor i un mestre de cada centre i tres representant de l'alumnat. En aquest es parlarà del que s'ha perdut i com ens afecten les retallades, de les perspectives de futur i del que cal fer per millorar les coses. A partir de les idees recollides en aquest col·loqui es procedirà a elaborar un manifest conjunt de la nostra comunitat educativa contra les retallades en educació i a favor de l'ensenyament en general i del públic en particular.

divendres, 23 de novembre del 2012

ES PUBLICA A INTERNET UNA EDICIÓ ESPECIAL DEL NÚMERO 7 DE LA REVISTA POVIMON

Hem publicat a issuu.com una edició especial del darrer número de la nostra revista. Des d'aquest moment ja la podeu llegir on-line a les vostres ordinadors, tablets, iPhones, ipods, smartphones, ebooks, entre d'altres dispositius. També la podeu descarregar en format pdf, imprimir-la on-line o encarregar-ne una versió impresa a issuu.com.
Es tracta d'una edició en color que inclou algunes novetats respecte a la publicada el mes de juny. Així, a banda de les fotografies i dibuixos en color, hem inclòs una nova editorial i un nou article d'opinió. També hem eliminat les noticies, reportatges, entrevistes i creacions ja apareguts al número 6 (edició exclusivament digital). S'han afegit les narracions i poemes guanyadors del concurs literari de Sant Jordi 2012 dels alumnes de 4t que ja no són al centre i la fotografia del claustre de professors i del personal no docent. 
Per a aquells que, amb tota la raó, vos vau queixar de la poca qualitat de les fotografies de l'edició impresa, vos direm que en aquesta versió trobareu totes les fotografies (i especialment les de l'anuari) amb una qualitat molt superior, semblant a la que originalment enviarem a la impremta i que no es va reflexar al paper com tocava. Podeu accedir-hi directament per mitjà d'aquest enllaç:

dimecres, 21 de novembre del 2012

ES TORNEN A POSAR EN MARXA LES COMPETICIONS EN TEMPS D'ESPLAI

El departament d'Educació Física torna a posar en marxa una idea que va sorgir el curs passat i que va funcionar molt bé: organitzar un seguit de competicions esportives en temps d'esplai. 
En concret es pretén animar a l'alumnat a crear un nombre suficient d'equips de futbet i basquet, el qual fagi possible la celebració de diverses lligues o torneigs de regularitat durant tot el curs. Els equips han de ser, si és possible, mixtes, multiètnics i multiculturals. I tot això perquè l'objectiu no és només que l'alumnat practiqui esport, sinó també fomentar la bona convivència i el coneixement mutu.
Totes les competicions es realitzaran a les pistes exteriors en el temps d'esplai els dimecres, dijous i  divendres, amb una duració aproximada dels partits de 20 minuts (5' abans i 5' després per canviar-se). El calendari de cada jornada estarà penjat al tauló de dintre el pavelló i a la pàgina web de l'IES Porreres. És responsabilitat dels equips mirar quan competeixen.
Els components dels equips es poden mesclar entre classes i nivells, però 1r d'ESO només ho pot fer amb 2n d'ESO per un costat, i 3r-4t-PQPI per l'altre. (Els repetidors competiran en el nivell que cursen). L'equip ha d'estar compost com a mínim de 8 components (màxim de 12). 

Ja s'ha constituït un nombre suficient d'equips per iniciar el torneig de futbet de l'IES Porreres. La lliga de futbet del nostre centre compta amb onze equips diferents i es desenvoluparà all llarg d'onze jornades. Com que el nombre de competidors és senar, a cada jornada hi haurà un equip que es quedi sense competir. La secció d'esports de la revista Povimon farà un seguiment de totes les jornades, tant pel que fa a resultats, com a la classificació general. Seria interessant que algun alumne o professor ens fes arribar les cròniques dels partits de cada jornada amb els golejadors, jugadors més destacats, jugades polèmiques, etc.
Els resultats en la primera jornada del torneig, que es va disputar entre els dies 31 d'octubre i 15 de novembre van ser els següents:
MARCA GOL:  0 - 3MAR DE MONTUÏRI: 2
LOS MENTE FRIA: 0 - SELECCIÓ IES PORRERES: 0
ES PORRERENCS: 3 - COCOS TEAM: 1
LOS MANOLOS: 3 - DREAM TEAM: 2
ENS AGRADA EL FUTBOL: 2 - LOS XULOS: 1
L'equip Salami va descansar en aquesta jurnada. La classificació general queda així:

CLASSIFICACIÓ PRIMERA JORNADA
EQUIPS
PJ
PG
PE
GF
GC
PUNTS
3MAR DE MONTUÏRI
1
1
0
2
0
3
ES PORRERENCS
1
1
0
3
1
3
LOS MANOLOS
1
1
0
3
2
3
ENS AGRADA EL FUTBOL
1
1
0
2
1
3
LOS MENTE FRIA
1
0
1
0
0
1
SELECCIÓ IES PORRERES
1
0
1
0
0
1
MARCA GOL
1
0
0
0
2
0
COCOS TEAM
1
0
0
1
3
0
DREAM TEAM
1
0
0
2
3
0
LOS XULOS
1
0
0
1
2
0
SALAMI
0
0
0
0
0
0

divendres, 16 de novembre del 2012

LA VAGA GENERAL PARALITZA L'IES PORRERES

Per primera vegada es convocaven simultàniament vagues totals o parcials a diversos Estats del sud d'Europa
El passat dimecres 14 de novembre, l'IES Porreres va viure una jornada de vaga general que gairebé va paralitzar tota l'activitat del centre. El malestar de la comunitat educativa del nostre institut, per l'allau de retallades que la societat està patint, es va fer notar. 
En els dies anteriors, l'equip directiu va informar a pares i alumnes de la convocatòria de vaga i de la normativa que l'afecta i que entre d'altres coses fixa els serveis mínims. Durant tota jornada de vaga els centres docents han de romandre oberts i, per fer-ho efectiu la directora n'és la responsable. La directora i el secretari han de restar en el centre durant la situació de vaga, com a serveis mínims. A més a més, per garantir el control d’accés als centres, a cada institut s'ha de mantenir en el seu lloc de treball una persona de consergeria, designada per la directiva. Per tant, des de de l’IES Porreres, es va informar que no es podia garantir el normal funcionament del centre, especialment pel que feia a l’atenció de l'alumnat i al desenvolupament normalitzat de les classes. També es va fer saber que la prestació del servei de transport no estava assegurada, i que dependria de si els treballadors de l'empresa de transport escolar feien o no vaga.

La Plataforma de l'Embut Crida!, a la qual s'adherí l'assemblea de professors de l'IES Porreres donava suport a la vaga
Per part del professorat, dels 51 professors del centre, 28 feren vaga, el que suposa gairebé un 60 % dels que tenen possibilitat de fer vaga (sense comptar els serveis mínims, mitges jornades que no tenien feina aquest dia, professors de baixa o permís...).
Pel que fa a l'alumnat, de 405 alumnes, 361 van fer vaga, el que suposa aproximadament un 90 %. Els 44 alumnes que assistiren al centre van repassar les matèries amb els professors que no van fer vaga. A les sessions en les que el professor exercia el seu dret de vaga els alumnes s'agruparen per realitzar activitats lúdiques dins l'aula de música.
A banda de paralitzar l'activitat lectiva normal, la vaga va paralitzar la majoria d'altres activitats que es duen a terme al centre en aquest dia, com el repartiment de verdures dels alumnes de PQPI (que es va suspendre), el bloc d'aquesta revista (que no va publicar cap notícia), reunions de departament, equips educatius, atenció a pares,  CCP, etc.