|
Aquest és el logotip de l'Any Alcover |
El nostre centre ha començat un seguit d'activitats per celebrar l'any alcover. Com és sabut l'IES Porreres té un Projecte Lingüístic de Centre (PLC) aprovat pel
Consell Escolar (com tots els centres educatius de les Illes Balears) amb l'objectiu de promocionar l'ús de la llengua catalana en les
activitats escolars i extraescolars del centre i també amb l'objectiu
de perfilar com es fa el tractament de les llengües que s'estudien al
centre (número d'hores de cada una, alumnat que desconeix alguna
llengua, etc. ).
La situació
de la llengua a Mallorca, i al conjunt de les Illes Balears, no sempre
ha estat una situació fàcil ni estable i els centres educatius tenen la
responsabilitat de donar a conèixer aquesta situació i de fomentar
actituds lingüístiques positives i actituds responsables d'ús de la
llengua; també de promoure actituds positives cap a l'aprenentatge de
les altres llengües i el reconeixement de totes les llengües presents
al centre, que com sabem, són moltes, ja que tenim alumnes que provenen
d'altres llocs del món. Actualment la Llei de Normalització
Lingüística, aprovada l'any 1986, i les normes educatives faciliten que
tots els alumnes de les Illes Balears aprenguin les dues llengües
cooficials (català i castellà) d'una forma similar i una tercera
llengua estrangera, l'anglès, com a mínim.
El
professorat d'aquest centre, i de molts de centres de les Illes
Balears, saben que la Llei de Normalització Lingüística i les altres
normes educatives són una bona base per usar i aprendre de forma
responsable i respectuosa català i castellà, tal com pertoca a un
habitant de Mallorca. Tots els alumnes que han estat escolaritzats amb
aquest marc, avui en dia són persones adultes que poden usar quan
pertoca i amb un nivell adequat aquestes llengües. Per això, molts de
centres educatius han fet sentir la seva veu sobre la necessitat de
continuar amb la mateixa llei i les mateixes normes que fins ara han
donat tants bons resultats i consideren que no cal canviar el que
funciona, sinó que cal seguir treballant i millorant en benefici de
l'aprenentatge dels nostres alumnes.
Per això, a l'IES Porreres, com a molts d'altres centres, la comunitat educativa ha expressat la seva preocupació en sintonia amb altres iniciatives del nostre entorn més immediat. Dins d'aquest marc hem iniciat l'Any Alcover,
ja que enguany, el 2012, se celebra el 150è aniversari del naixement de
Mossèn Antoni Maria Alcover i volem donar a conèixer qui va ser i quina
va ser la gran tasca que va fer en benefici de la llengua catalana i
del seus parlants. Una feina que ha estat fonamental i que ha tengut i
té molta projecció pel present i el futur de la llengua catalana i per
l'aportació mallorquina a la cultura.
|
L'Aplec de rondaies mallorquines és l'obra més popular de Mossèn Alcover |
Mossèn Antoni Maria Alcover i Sureda va néixer a Manacor el 1862, fill d'una família pagesa, i va morir a Palma el 1932 amb 69 anys.
Va
ser un escriptor mallorquí de l'època modernista, va ser un eclesiàstic
important a Mallorca i també va dissenyar diverses esglésies i
capelles. Com a lingüista destaca per la seva dedicació als dialectes i
al lèxic i com a folklorista per l'enorme tasca de recollida de les
rondalles populars mallorquines (més de 400) i la seva transcripció
escrita. En vida ja va ser molt popular arreu dels territoris de parla catalana per
la seva tasca a favor de la llengua catalana i va ser anomenat apòstol de la llengua. Dedicà tota la seva vida a l'església i a la llengua, a la recerca i l'estudi de les paraules.
|
El Diccionari català-valencià-balear és un dels millors del món en el seu gènere |
L'IES Porreres celebrarà l'Any Alcover seguint aquestes línies d'actuació:
-
Fer difusió de la celebració: confecció del logo identificatiu i de cartells.
-
Donar a conèixer la figura i l'obra de Mossèn Antoni Maria Alcover.
-
Reconèixer
la importància de la recollida i transcripció de les Rondalles
Mallorquines, tot i integrant-les en la tradició folklorista de
principis de segle.
-
Conèixer l'aportació alcoveriana a la normativització de la llengua catalana: l'obra del diccionari.
-
Conèixer les principals actuacions de dinamitzador de la llengua de Mossèn Alcover.
-
Promoure activitats de dinamització lingüística al centre i a l'entorn immediat.
-
Donar a conèixer la situació actual de la llengua i formar ciutadans lingüísticament responsables