PÀGINES

dimarts, 27 de març del 2012

L'IES PORRERES CELEBRA L'ANY ALCOVER

Aquest és el logotip de l'Any Alcover
El nostre centre ha començat un seguit d'activitats per celebrar l'any alcover. Com és sabut l'IES Porreres té un Projecte Lingüístic de Centre (PLC) aprovat pel Consell Escolar (com tots els centres educatius de les Illes Balears) amb l'objectiu de promocionar l'ús de la llengua catalana en les activitats escolars i extraescolars del centre i també amb l'objectiu de perfilar com es fa el tractament de les llengües que s'estudien al centre (número d'hores de cada una, alumnat que desconeix alguna llengua, etc. ). 
La situació de la llengua a Mallorca, i al conjunt de les Illes Balears, no sempre ha estat una situació fàcil ni estable i els centres educatius tenen la responsabilitat de donar a conèixer aquesta situació i de fomentar actituds lingüístiques positives i actituds responsables d'ús de la llengua; també de promoure actituds positives cap a l'aprenentatge de les altres llengües i el reconeixement de totes les llengües presents al centre, que com sabem, són moltes, ja que tenim alumnes que provenen d'altres llocs del món. Actualment la Llei de Normalització Lingüística, aprovada l'any 1986, i les normes educatives faciliten que tots els alumnes de les Illes Balears aprenguin les dues llengües cooficials (català i castellà) d'una forma similar i una tercera llengua estrangera, l'anglès, com a mínim.
El professorat d'aquest centre, i de molts de centres de les Illes Balears, saben que la Llei de Normalització Lingüística i les altres normes educatives són una bona base per usar i aprendre de forma responsable i respectuosa català i castellà, tal com pertoca a un habitant de Mallorca. Tots els alumnes que han estat escolaritzats amb aquest marc, avui en dia són persones adultes que poden usar quan pertoca i amb un nivell adequat aquestes llengües. Per això, molts de centres educatius han fet sentir la seva veu sobre la necessitat de continuar amb la mateixa llei i les mateixes normes que fins ara han donat tants bons resultats i consideren que no cal canviar el que funciona, sinó que cal seguir treballant i millorant en benefici de l'aprenentatge dels nostres alumnes.
Per això, a l'IES Porreres, com a molts d'altres centres, la comunitat educativa ha expressat la seva preocupació en sintonia amb altres iniciatives del nostre entorn més immediat. Dins d'aquest marc hem iniciat l'Any Alcover, ja que enguany, el 2012, se celebra el 150è aniversari del naixement de Mossèn Antoni Maria Alcover i volem donar a conèixer qui va ser i quina va ser la gran tasca que va fer en benefici de la llengua catalana i del seus parlants. Una feina que ha estat fonamental i que ha tengut i té molta projecció pel present i el futur de la llengua catalana i per l'aportació mallorquina a la cultura. 
L'Aplec de rondaies mallorquines és l'obra més popular de Mossèn Alcover

Mossèn Antoni Maria Alcover i Sureda va néixer a Manacor el 1862, fill d'una família pagesa, i va morir a Palma el 1932 amb 69 anys.
Va ser un escriptor mallorquí de l'època modernista, va ser un eclesiàstic important a Mallorca i també va dissenyar diverses esglésies i capelles. Com a lingüista destaca per la seva dedicació als dialectes i al lèxic i com a folklorista per l'enorme tasca de recollida de les rondalles populars mallorquines (més de 400) i la seva transcripció escrita. En vida ja va ser molt popular arreu dels territoris de parla catalana per la seva tasca a favor de la llengua catalana i va ser anomenat apòstol de la llengua. Dedicà tota la seva vida a l'església i a la llengua, a la recerca i l'estudi de les paraules. 
El Diccionari català-valencià-balear és un dels millors del món en el seu gènere

Les principals obres d'Antoni M. Alcover foren el Diccionari català-valencià-balear, el recull Aplec de rondalles mallorquines d'en Jordi des Racó, La flexió verbal en els dialectes catalans i la direcció i finançament de l'Edició de les Obres de Ramon Llull. També va impulsar el Primer Congrés Internacional de la Llengua Catalana el 1906 i el 1911 presidí la Secció Filològica de l'Institut d'Estudis Catalans. També és conegut per les seves polèmiques amb l'altre gran impulsor de la normativització del català, Pompeu Fabra, cosa que ha fet que, sense cap fonament, sigui reivindicat pels grupuscles gonellistes, secessionistes o negacionistes de la unitat de la llengua o de la catalanitat de les modalitats lingüístiques insulars, aspectes que M. Alcover mai va qüestionar ni posar en dubte. 
L'IES Porreres celebrarà l'Any Alcover seguint aquestes línies d'actuació:
  1. Fer difusió de la celebració: confecció del logo identificatiu i de cartells.
  2. Donar a conèixer la figura i l'obra de Mossèn Antoni Maria Alcover.
  3. Reconèixer la importància de la recollida i transcripció de les Rondalles Mallorquines, tot i integrant-les en la tradició folklorista de principis de segle.
  4. Conèixer l'aportació alcoveriana a la normativització de la llengua catalana: l'obra del diccionari.
  5. Conèixer les principals actuacions de dinamitzador de la llengua de Mossèn Alcover.
  6. Promoure activitats de dinamització lingüística al centre i a l'entorn immediat.
  7. Donar a conèixer la situació actual de la llengua i formar ciutadans lingüísticament responsables



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada