PÀGINES

dijous, 21 de desembre del 2017

EXCURSIÓ DE 2n AL "CAMÍ DES CORREU" 2017


Redacció
Dia 5 de desembre els alumnes de 2n d'ESO feren el camí des Correu, entre Esporles i Banyalbufar. El camí des Correu és el camí reial documentat des del segle XIV que connecta Esporles amb Banyalbufar. Fins al segle XIX constituïa l’única via de comunicació dels banyalbufarins amb Esporles i, des d’allà, amb Ciutat. Queviures i altres mercaderies arribaven amb carro a través d’aquest camí. Encara podeu trobar banyalbufarins que conten com traginaven tomàtigues de ramellet fins a Esporles. Tan sovint ho feien, que la bístia ja es coneixia el camí. El recorregut, de 2 hores i mitja i prop de 8 km, serví per fer una mica d'activitat física, estar en contacte amb la natura i gaudir del paisatge de la Serra de Tramuntana, declarada patrimoni de la humanitat per la UNESCO. Al link que presentam a continuació trobareu un enllaç al foto-reportatge que hem preparat d'aquesta sortida:






dijous, 14 de desembre del 2017

CONVOCAT EL CONCURS DE PINTURA MURAL DEL DIA ESCOLAR DE LA PAU I LA NO VIOLÈNCIA

Comissió de Convivència

Aquest curs escolar reprenem el concurs emmarcat en les activitats dels dia escolar de la No Violència i la Pau i que té la intenció de decorar amb missatges i murals de pau la paret exterior del centre. Aquest curs el tema elegit és "Escoltar - Opinar - Respectar" i pretén que els alumnes reflexionin sobre el nostre dret a expressar lliurament les opinions, a escoltar les dels altres i que totes elles siguin respectades.

Els alumnes interessats podran participar creant els seus lemes i dissenys murals que hauran de lliurar com a màxim fins dia 19 de gener de 2018. El guanyador obtindrà un premi tecnològic valorat en 30 euros.

Per a més informació posau-vos en contacte amb els tutors o els membres de la comissió de convivència.

divendres, 1 de desembre del 2017

SORTIDA DE 1R D'ESO A MONTI-SION 2017

EF/Redacció
El passat 27 d'octubre els alumnes de 1r d'ESO van sortir d'excursió caminant des de l'institut fins al santuari de Monti-sion. Es tracta d'una activitat que cada curs prepara el departament d'Educació Física amb l'objectiu de treballar la condició física, començar a conèixer-se i millorar la convivència. Acompanyaren als alumnes els professors i professores Llorenç Vallespir, Joan Bennàssar, Neus Vidal, Cristina Bauçà, Magdalena Martorell, Joan Juan i Joana Aina Ferrer. Si voleu veure un fotoreportatge d'aquesta sortida el trobareu a les pàgines del blog o en aquest enllaç:

dimarts, 28 de novembre del 2017

COMENÇA UNA NOVA EDICIÓ DEL CONCURS "EL GRUP MÉS ECOLÒGIC"

CMA/Redacció

Ha començat una nova edició del concurs que intenta que l'IES Porreres contribueixi en la sostenibilitat del medi ambient a nivell de recursos (paper, energia,...)  i residus. Els 18 grups-aula de l’IES Porreres participa en aquest concurs que es disputa en dues voltes
  • Primera volta: de dia 2 d'octubre a dia 31 de gener.
  • Segona volta: de dia 5 de febrer a dia 18 de maig.
Quin grup guanyarà el concurs? El CAMPIÓ 1a VOLTA serà qui obtengui més punts a la primera volta. El CAMPIÓ 2a VOLTA serà qui obtengui més punts durant la segona volta. El GRUP MÉS ECOLÒGIC DEL CURS 2017-2018: serà el grup que obtengui més punts sumant les dues voltes. I si anau darrers ... heu de tirar la tovallola? NOooooooooooo!! Perquè després de la primera volta els marcadors es tornaran a posar a zero per a la volta següent.
I ... quins seran els premis? Hi haurà 3 premis: el premi pel CAMPIÓ DE LA PRIMERA VOLTA, pel CAMPIÓ DE LA SEGONA VOLTA i  pel GRUP MÉS ECOLÒGIC 2017-2018 que consistiran en ???? Els grups que quedin en darrera posició també rebran el seu “PREMI”: Neteja del centre.
Què s’ha de fer per obtenir punts?
1. Fer classe amb llum natural sempre que sigui possible.
2. Fer un bon ús de les papereres de les aules, reciclar correctament i conservar els cartells.
3. Buidar les papereres de les aules un o dos pics per setmana.
4. Fer un bon ús de les papereres del pati i reciclar correctament.
5. Mantenir la neteja del trespol i les taules.
6. Mantenir l'aula amb bones condicions (parets, radiadors, tauler, taules ordenades).
7. Aportar iniciatives pel grup-classe (ECOEXTRES). Punts extres.
8. Participar en les activitats proposades per la comissió de medi ambient (tallers de Nadal...)

Els professors de la CMA s'encarreguen de supervisar l’estat de les aules i de valorar el grup-aula amb la puntuació pertinent. Tots els professors de l'IES Porreres s'encarreguen de supervisar l’ús de les papereres del pati i les aules específiques. En el cas que un alumne no compleixi correctament les normes, els professors prendran nota del nom i del grup-aula al qual pertany l’alumne/a i ho anotarà a la graella que hi haurà al tauler de medi ambient (zona departaments) o a consergeria. Les “inspeccions” de les aules es faran per sorpresa, cada 15 dies.
El dijous cada dues setmanes es publicarà la puntuació de tots els grups-aula al tauler de Medi Ambient situat davant consergeria i al blog de la revista Povimon anirem fent un seguiment mensual de la classificació. 
Després d'un mes de competició 2n de PMAR és el grup que lidera la taula classificatòria amb 126,08 punts, seguit a molt poca distància per FPB (125,62), 4t A (125) i 2n B (124,69). El grup més brut i contaminant és 1r A amb només 91 punts, a 35 punts dels líders i gairebé 20 punts per sota del 2n pitjor grup que és 2n C (110).

diumenge, 26 de novembre del 2017

TORNEIG DE FUTBOL 2017-2018

EF/Redacció
Ja ha començat l'edició d'aquest curs del torneig de futbol de l'IES Porreres. El primer partit va tenir lloc dimarts dia 7 de novembre, s’enfrontaren el València Mestalla contra el Vila-real B .  Va ser un partit molt disputat que va acabar en empat 0 a 0. Des de Povimon, com cada curs, anirem fent un seguiment d'aquesta competició. Recordau que participants i públic poden saber la data en què es disputen els diferents partits mirant el taulell d'anuncis del passadís que va cap al pavelló, on també podeu anar veient la classificació.

dimecres, 22 de novembre del 2017

BUNYOLADA 2017

Redacció
El passat 20 d'octubre, l'IES Porreres va celebrar per segon any consecutiu la bunyolada de les Verges, una festa que des que es va inaugurar el nostre institut ha aparegut i desaparegut diverses vegades. 
En temps de l'esplai els alumnes de 4t d'ESO van posar a la venda en la clàssica paradeta de la porxada els bunyols que havien elaborat les bunyoleres. Enguany van venir a l'institut a cuinar-los na Coloma Garí i na Catalina Trobat, padrines de dues alumnes de l'institut. Les bunyoleres prepararen la pasta i començaren a fer bunyols per tenir-los llests a l'hora del pati. La demanda de bunyols va ser tan gran que va ser impossible produir tots els bunyols desitjats i es van haver de tornar els diners als alumnes que es quedaren sense. Com el curs passat, les bunyoleres van comptar amb el suport d'en Joan Bennàssar, coordinador d'extraescolars, i de na Cristina Bauçà, professora de català. En el xibiu es van repartir els paquets de bunyols que s'havien comanat al llarg de la setmana en bosses d'un euro (tres unitats) i de tres euros (deu unitats). Es varen repartir uns 1600 bunyols, rècord absolut de la història de les bunyolades a l'institut.  La recaptació per al viatge d'estudis ha estat d'uns 380 .

dimecres, 15 de novembre del 2017

ENTREVISTA A JOAN AGUILÓ AL TASTART

Sílvia Barceló i Cati Deyà, 1ESO-C

Vàrem anar a la nit de l’art de Porreres. El Tastart aplega exposicions de diferents artistes. L’IES Porreres també hi participava, però una de les obres més espectaculars i que ens va impressionar més va ser el mural de l’artista Joan Aguiló al transformador local. L’entrevistàrem per conèixer-lo millor.
 
Quan vares començara pintar?
De petit ja pintava tot el temps i m’entretenia molt.
 
Qui o què et va inspirar per pintar?
Vaig anar a Berlín i va ser quan vaig conèixer l’art urbà. Llavors vaig pensar que jo també ho podia fer.

És una afició o el teu ofici?
Les dues coses, la meva afició i la meva feina. Aquesta hauria de ser la filosofia de la majoria de gent, fer d’allò que t’apassiona la teva feina.

Sobre les pintures que fas, pintes quan et ve una idea al cap, o tens una idea preconcebuda i després la reflecteixes a través de la pintura?
Intent pintar quan em ve de gust i em sent inspirat.

Què ens recomanaries a nosaltres?
Intentau fer sempre el que vos agrada, sigui pintar o qualsevol altra cosa.

ENTREVISTA A GASPAR MORA, COORDINADOR DEL TASTART

Glòria Mora, Jonathan Cantero, Khadija Salhi i Nacho Becerra, 1ESO-B
 
Entrevista a Gaspar Móra Mulet, regidor de Cultura de l’Ajuntament de Porreres, coordinador del Tastart (nit de l’art).

1.QUIN VA SER EL PRIMER ANY DEL TASTART?

La primera edició va ser el 2016, enguany ha estat la segona. El primer any va ser més complicat d’organitzar, tot ens era nou i encara que tenguéssim una idea molt clara del que volíem sempre hi ha dubtes i preocupació pel resultat final.

2.QUINS ARTISTES HAN VENGUT?

Han participat més de 80 artistes i tot tipus de mostra artística: pintura, escultura, instal·lació, dansa, art urbà, còmic, gravat, fotografia, vídeoart i vídeoperformance.
3.TROBES QUE AQUEST ANY HA VENGUT MOLTA GENT?

Sí, enguany a aquesta segona edició l’assistència de gent pensam que ha triplicat la de l’any anterior, tots els membres de l’organització estam molt contents, pensam que se comença a consolidar com una nit de l’art referent de qualitat i amb un estil propi.

4.QUI HA PARTICIPAT A L’ORGANITZACIÓ DEL TASTART?

Som un equip de sis col·laboradors: Sofia Feliu, Ramon Company, Damià Tomàs, Maria Antònia Móra, Ake Móra i jo mateix, carregats d’il·lusió i amb moltes ganes de fer feina. També volem agrair la col·laboració del personal de l’Ajuntament i de tots aquells que hi han participat d’alguna manera.

5.CREUS QUE LA COL·LABORACIÓ DE L’INSTITUT HA ESTAT
BONA?

Sí, estam molt contents que l’institut hagi organitzat un projecte amb les famílies que acaba a l’exposició de la nit de l’art. Esperam que a la pròxima edició també hi participi, ja que va ser un gran èxit.

LA NIT DEL TASTART

Equip de redacció de 2ESO-A
La nit de l’art de Porreres començà l’any 2016, tengué tant d’èxit que l’Ajuntament decidí repetir-la, introduint-hi elements innovadors i atractius per a tot tipus de públic.
Enguany Porreres es va omplir d’art, el 14 d’octubre. Té el nom de TASTART perquè mentre la gent passeja, entra i surt de les exposicions pot tastar tapes i vins. Una de les paradetes més concorregudes va ser la dels quintos del 2000 que oferien tapes per acompanyar el tast de vins. Al centre del poble (museu, Hospitalet, Auditori, Ajuntament, pàrquing..) s’hi van poder veure varietat de manifestacions artístiques: pintures, escultures, art urbà, còmics, gravat, fotografia, vídeoart, etc.
ALGUNS EXEMPLES
MÚSICA
A plaça, un escenari amb actuacions musicals i dansa ambientava la vetlada.
En una sala, a l’interior de l’auditori, una dona tocava el piano envoltada d’espelmes. Impressionava molt la seva forma de tocar, estava molt obscur i podies escriure missatges a les persones que ja no hi són.
PINTURA
A l’entrada lateral de l’Auditori, hi havia una activitat molt original. L’artista et posava unes ulleres virtuals especials amb les quals només tu podies veure el que estaves pintant/dibuixant.
A l’Hospitalet hi havia un cavall que tenia ales (Pegàs) i un quadre molt bonic. A l’Escola Nova s’hi podia veure una original exposició de mans.
GRAFITS
Al carrer paral·lel a la plaça de toros, l’autor Joan Aguiló ens ha deixat un grafit, un ca i un nin de dimensions enormes que ocupa tota la façana d’un edifici que conté un transformador. L’obra es titula “El Transformador transformat”.
Un altre grafit es pot veure a l’aparcament de la plaça de toros, l’obra anomenada “Els Còmics” pintada en blanc i negre, mitjançant la tècnica del còmic exposa personatges de còmics tan antics com moderns, com per exemple, Zipi y Zape o Tintin…amb unes divertidíssimes vinyetes.
A la paret del centre de salut de Porreres hi trobam un altre dibuix d’uns músics que tocaven instruments mentre pujaven unes escales de fusta i que es pot interpretar com la cultura musical de Porreres.
Els grafits dels carrers agradaren molt a grans i petits. A més, els 3 murals queden per molt de temps a les parets del poble i fan el poble més viu.

ORIGINAL EXPOSICIÓ. Qui Som? 

El més impressionant i sorprenent va ser l’exposició d’esquelets i de moltíssimes obres de grans pintors creades i versionades pels alumnes de primer i segon d’ESO de l’IES Porreres i les seves famílies.
Aquesta exposició començà quan la batlessa va anar a l’institut a convidar els alumnes de 1r i 2n d’ESO a participar al TASTART. A “Projectes” es van acabar d’explicar les dues produccions que es farien: les versions d’obres d’art que reflectissin aspectes de la família s’havien de fer individualment i amb ajuda de la pròpia família, en canvi, els esquelets s’havien de fer en grup i amb materials recuperats. Podeu veure una mostra de les creacions presentades a aquest link o a la pàgina arts & crafts del blog:


L'APUNT: ART URBÀ

Núria Tur, Xavier Riera, Ilham Talbi i Tomeu Vich, 2ESO-D

Una de les manifestacions artístiques que actualment està molt de moda és l’art urbà.

Poder anar pel carrer i poder veure obres que són referències a crítiques anònimes o als sentiments de qualque persona que no està d’acord amb qualque cosa, és una forma d’adonar-te del que passa i que hi ha gent que està bastant més malament que tu.

Nosaltres creim que la gent té dret a expressar-se com vulgui. Tant si és amb pintades com si és manifestant-se.

dimecres, 25 d’octubre del 2017

ESTUDI DE LA SENSIBILITAT

Elisabet Femenies Mascaró 3ESO-B
Els alumnes de 3r hem posat en pràctica el mètode científic a l'àrea de Biologia i Geologia. Per fer que aquest apartat fos més dinàmic i divertit hem duit a terme l'estudi de la sensibilitat. Per realitzar l'exercici, la professora ens ha donat un tap de suro amb agulles de cap clavades: a una banda, una de tota sola; a una altra, dues de juntes; i a l'altra banda, dues de separades.

La professora ens ha donat una taula amb parts del cos i, en parelles i tancant els ulls, hem hagut d'endevinar quants de caps d'agulla ens havia posat el nostre company.

Quan hem acabat, hem posat els resultats en comú amb tota la classe i hem determinat que les dues dues parts del cos que són més sensibles en el grup són els llavis i la punta del dit.

dimecres, 18 d’octubre del 2017

APUNTA'T A L'EDCAMP DE L'IES PORRERES

Som un grup de docents, directores i directors de diferents centres públics que pensam que l'educació a les Illes Balears passa per un període intens de renovació pedagògica i que, per tant, val la pena i és necessari que els diversos sectors de la comunitat (primària, secundària, docents, equips directius, famílies, alumnes...) ens trobem per intercanviar experiències i parlar de reptes i prioritats. El canvi és possible i, treballant conjuntament i en xarxa, pot ser molt més fàcil!

T'ESPERAM! Hi ha pocs espais que ofereixen una via de comunicació transversal i un autèntic intercanvi d'experiències. L'EDCAMP PORRERES serà un d'ells. Apuntau-vos i seguiu-nos a les xarxes socials per estar al dia amb les novetats i sorpreses que tenim preparades!
  

divendres, 6 d’octubre del 2017

L'IES PORRERES AMB LA DEMOCRÀCIA I CONTRA LA VIOLÈNCIA

Redacció
Aquells professors, membres del personal no docent i alumnes que ho van voler es concentraren el passat dilluns, de forma totalment voluntària a l'entrada principal del centre. Es va dur a terme un minut de silenci per mostrar el seu suport a la democràcia i el seu rebuig a la violència i a les vulneracions de drets i llibertats durant la jornada de l'1 d'octubre.

dimecres, 4 d’octubre del 2017

INICI D'UN CURS MARCAT PER LA INNOVACIÓ PEDAGÒGICA

Redacció

Hem començat un nou curs a l’IES Porreres. Una de les novetats d’enguany és que hem posat en marxa l’aprenentatge basat en projectes (ABP), que consisteix en aplicar l’aprenentatge cooperatiu dins l’aula, fomentar el treball en equip i la interacció entre alumnes i professors tot canviant la metodologia tradicional per una de més innovadora a partir de l’estudi de temes actualitat. De moment s’ha començat a aplicar a 1r i 2n d’ESO, i de les 30 h setmanals que marca el currículum, tres es dedicaran al treball per projectes. El primer que s’ha dissenyat, “Qui som?”, ens servirà per aprendre entre tots com es treballa amb aquest nou tipus de metodologia amb l’objectiu de participar al “TastArt” de Porreres dia 14 d’octubre. La batlessa fou l’encarregada de fer-los una xerrada al centre per explicar-los de quina manera podien participar en l’exposició i engrescar alumnes i famílies a compartir les activitats pensades en el primer projecte. Tant l’equip de disseny com els aplicadors, tots ells membres de diferents departaments, estan molt il·lusionats i confiam que pugui sortir bé perquè tengui continuïtat. Per part seva s’hi dedicarà tot el temps i esforç necessari perquè els nins gaudeixin d’aquesta nova aventura. 

dijous, 22 de juny del 2017

SANT JORDI 2017, CULMINACIÓ DE L'ANY DAMIÀ HUGUET

Enguany tenguerem dues convidades, la dona i la filla de Damià Huguet, el poeta campaner que aquest curs hem treballat
Rebre roses fa molta il·lusió
CNL
La celebració de Sant Jordi al nostre centre està més que consolidada. Podem dir que alumnes, professors i personal no docent l'esperen amb entusiasme.
Durant les primeres hores del matí es pogueren veure els alumnes de tercer preparant amb molta dedicació les roses amb missatge que posteriorment es distribuïen per les aules i la sala de professors per fer-les arribar als seus destinataris.
Altres professors i alumnes prepararen l'escenari perquè tot estàs a punt per començar la celebració. Enguany tenguérem dues convidades, la dona i la filla de Damià Huguet, el poeta que aquest curs hem treballat.
Na Manena Huguet, filla de Damià Huguet va oferir-nos unes paraules per encetar l'acte. Ens va animar a escriure com ho va fer el seu pare quan ella era petita. “Per escriure bé, és necessari llegir molt..”ens va dir.
Les presentadores de l'acte
A continuació, les presentadores Xisca Garí i Helena Mateos citaren unes paraules precioses del periodista Antoni Basas que resumeix molt bé l'essència de la festa.
La de Sant Jordi és una festa que, quan l’expliques als estrangers, els meravella, perquè encara que és una festa de lletres, s’entén en tots els idiomes, perquè s’entén amb el cor. Una festa de la qual és gairebé impossible no voler participar, perquè no crida, sinó que convida, de nens a vells, cadascú en la seva mesura.”
La festa ja estava en marxa, era el moment de la creativitat del nostres alumnes. Gaudírem d'un variat recital de poemes en català, castellà, alemany i anglès i de bona música.
Entremig s'entregaren els premis de la gimcana de Randa a tercer d'ESO, els de les proves cangur de primer i segon d'ESO i del concurs literari de narrativa i poesia de tots els nivells.
Finalment els alumnes de FPB obsequiaren les convidades amb un lot de productes de l'hort i ajudaren a sembrar el lledoner en homenatge a Damià Huguet, després de cantar una versió molt particular de La Balanguera.
L'acte va acabar amb una interpretació molt particular de La Balenguera al ritme de la música de la pel·lícula The Godfather (El padrino)




divendres, 16 de juny del 2017

INTERVIEW TO UBALDO

This year, we have had an auxiliar coming from Las Vegas (Nevada, USA), whose name is Ubaldo del Toro. We have learnt a lot from him, and we think he has learnt a lot from us too. We have laughed a lot and we will miss him, his jokes and his answers in Spanish...
Now that Ubaldo is leaving us, we are going to ask him some questions and you will know him more.

Did you enjoy the experience on the island?
I did enjoy my experience on the island, it’s one of the most beautiful places I’ve ever been.
What activities did you do?
I went cycling, hiking, I went to ‘es Cap de Formentor’… a very far, nice and beautiful place.
Which part of the island did you like the most?
The part of the island which I enjoyed the most would be Valldemossa.
Have you visited other countries during your stay here? Have you been to other places (of Spain) rather than Mallorca?
No, not during my stay here but before I’ve been to: France, The Netherlands and Belgium. I’ve been to San Sebastián and this year, I went to Madrid, it’s a very nice place and a very big city. But I personally recommend, if you’re looking for an authentic experience: to come to Mallorca.
Why did you decide to come here?
I decided to come here because I’ve never lived on an Island before and it has been a unique experience.
Have you ever worked with children or teenagers before?
Yes, I have. When I was living in San Sebastián I also did the auxiliary position and I was working at a primary and high school.
What differences have you found between Spanish and American schools?
The biggest difference between schools would be the attitude that the actual students carry while they’re here at school. Here in Porreres… one of the best attitudes that I’ve ever seen, in general.
And, speaking of IES Porreres. Did you like the activities that we’ve done? Which one has been your favorite?
Yes, from Sant Antoni to every other cultural event. Sant Antoni was my favorite, though…
What did you like the most about the Spanish culture?
The thing that I’ve liked the most about the Spanish culture would be the friendliness of the people.
Did you expect Spanish people to be like this?
No, I did not! My expectations are surpassed, they are great people. Specially in the village.
What are you going to do when you leave Mallorca?
When I leave, I will do the conversation auxiliary position that I do here in Granada, Andalusia. So, I will continue this experience in the south of Spain.
What do you think about this experience?
Hands down one of the best experiences I’ve had in my life, being able to become a part of a family. I see this school more as a family that as a job.
Would you recommend this experience to anyone that wants to come?
I would definitely recommend this journey to anybody who want to experience a new culture.
Mark your experience here from 1 to 10.
11, hahaha.
Can you tell us an anecdote from your stay here?
I’ve soaked up the sun.
Have you learnt anything from Mallorca?
Yes, “A poc a poc” and “tira-tira”.
What are your plans for the future?
My plans for the future…hopefully getting married and keep travelling while meeting new cultures.


We’d like to let you know that we’ve loved running with you. Sports are the best!
Thanks, Ubaldo. Good luck! We'll miss you!
Thanks to our reporters: Sílvia Servera, Miquel Riera (1r E), Maria Roser Garcia, Guillem Vecilla (2n A), Gabriel Mesquida, Rafel Verger (3r A), Xisca Sansó, Maria Nicolau (4t B).



dijous, 1 de juny del 2017

DIGITAL STORYTELLING


Maria Antònia Mut
During this year, some of the students in ESO 4 have been introduced to storytelling and got involved in a little project to create our own collaborative stories. This way, a group of students in 4A and in 4B have created their own versions of the story: Keep Calm, You Are The Chosen One.

What would you expect to happen in a sotry starting ' I would have never imagined that this could happen to me. Am I really the chosen one?

Here you have the links to the stories that we have come through in the end.

4th A
KEEP CALM, YOU'RE THE CHOSEN ONE

4th B
KEEP CALM, YOU'RE THE CHOSEN ONE


Enjoy your reading time!

dimarts, 30 de maig del 2017

VIATGE D'ESTUDIS DE L'ALUMNAT DE 4ESO AL NORD D'ITÀLIA

Aina Font (4ESO-A) 
De dia 26 al 30 de març de 2017 els alumnes de 4t ESO vam anar al nord d’Itàlia per pasar un maravellós viatge d’estudis.
Dia 26, diumenge a la matinada, vam partir cap a l’aeroport de Palma per arribar a l’aeroport de Malpensa i anar cap a la primera ciutat que vàrem vistar, Milà. Allà visitàrem llocs tan emblematics com el Castell Sforzesco, el Teatre La Scala i la galeria Vittorio Emanuele. Després de visitar la ciutat vàrem arribar a l’hotel i vam descansar, ja que estàvem tots fets pols.
El segon dia, vàrem visitar Venècia, on arribàrem amb el Vaporetto, un “bus aquàtic”. A continuació vam visitar la Piazza de San Marcos i la Basílica de San Marcos. Després vàrem tenir temps lliure, el qual alguns van utilizar per anar de tendes, navegar amb góndola o simplement, fer una volta per la impressionant ciutat, de la qual, hem de fer una menció honorífica a les pizzeries i gelateries que ens van acompanyar.
 El tercer dia anàrem a Verona on vam passetjar pel casc antic de la ciutat i visitàrem la casa de Giulietta, la Piazza delle Erbe, el Palazzo del Comune, la Torre dei Lamberti i el Palazzo Maffei. Després vàrem anar a fer un recorregut panoràmic pel Llac di Garda on algú va veure d’aprop els cignes…
El quart dia vam visitar la ciutat de Trento, on visitàrem la Catedral, el Museu Diocesà, l’església Santa Maria Maggiore i la villa romana Desenzano.
El darrer dia vam deixar l’hotel, i anàrem cap a l’aeroport de Malpensa i d’allà fins l’aeroport de Palma. Tornàrem amb bus als nostres respectius pobles, on ens esperàven les nostres famílies i els nostres estimats llitets, on ens vam pasar probablement la resta del dia.

divendres, 19 de maig del 2017

TALLERS DE PASQUA 2017

Els alumnes del taller blackout poetry amb les seves creacions
Imatge del taller ludi romani sobre jocs
clàssics de l'antiguitat grecoromana
Redacció/ACE
El passat 12 d'abril de 2017, darrer dia lectiu abans de les vacances de Pasqua, es va celebrar a l'IES Porreres una jornada especial protagonitzada pels tallers que, en dos torns (de 9:00 a 10:45 i de 11:15 a 13:00), els diferents departaments havien plantejat als alumnes. Es tractava d'acomiadar-se abans de les vacances amb activitats lúdiques i festives però amb un elevat contingut didàctic. Per això, com és habitual en aquestes dates, s'aprovà un horari especial iniciant les activitats a les 9:00 i acabant a les 13:00.
La majoria de departaments havien plantejat el mateix taller en els dos torns, un torn per primer cicle i un per segon. El departament de Català va preparar el taller blackout poetry: construïr i destruïr paraules i deixar aquelles que ens agraden per trobar nous significats i crear petites obres d'art. Castellà i Llatí van proposar ludi romani, per mostrar la pervivència dels jocs clàssics. Biologia i Geologia va organitzar un taller d'elaboració de paper reciclat a partir de diaris i de fulls de paper per reciclar de les aules. Física i Química van idear el taller química màgica on van poder fabricar un missatge amb tinta invisible a base de suc de llimona, visualitzar fàcilment les nostres empremtes dactilars impreses en paper o provocar que se buidi l'interior d'un ou per un extrem en entrar en contacte amb l'aigua el seu altre extrem. Matemàtiques havia previst un taller de jocs “no clàssics” i Música en proposava dos: un de ball de bot, i un altre de ioga i relaxació. Llengües Estrangeres va desenvolupar el taller easter decorations: elaboració de decoracions de pasqua tipus conillets de pasqua o ous de pasqua amb diferents materials i dissenys. Orientació va oferir un taller d'estètica (maquillatge i henna) i perruqueria (allisar i arrissar cabell, trunyelles...) en col·laboració amb els alumnes de 2n de PMAR. Els professors i alumnes de FPB plantejaven un taller de floristeria. Educació Plàstica va organitzar un taller de gravat en dos nivells: linòleum per a 1r i 2n, i punta seca per a 3r i 4t. EF proposava els tradicionals partidets de basquet 3x3. Per acabar, Geografia i Història van projectar la pel·lícula d'humor “Un funeral de muerte” i Tecnologia va realitzar un taller d'iniciació a la programació.
Des de Povimon vos hem preparat un fotoreportatge d'aquesta jornada de tallers al qual podeu accedir anant a la secció de pàgines del bloc o directament per mitjà d'aquest enllaç:


Orientació va oferir un taller d'estètica (maquillatge i henna) i perruqueria (allisar i arrissar cabell, trunyelles...) en col·laboració amb els alumnes de 2n de PMAR



dimecres, 17 de maig del 2017

PROVES CANGUR 2017

Carme Rosselló, 3ESO-A
El passat 16 de març uns quants alumnes de 3r i 4t d’ESO vam participar a les proves Cangur que es celebraven al poliesportiu de Campos. De l’IES, érem 47 alumnes i a Mallorca hi participaven 10.347 alumnes en total (5è i 6è de primària, ESO i Batxiller).
A les vuit, ens vam reunir a l’entrada. Allà, les professores de matemàtiques Magdalena Martorell, Catalina Roig i Mayra Macías, ens donaren una xapa per poder entrar al poliesportiu i el full on havíem d’escriure les respostes. Seguidament vam pujar al bus i partirem cap a Campos.
Quan arribàrem, ens vàrem seure on els de l'organització. Un professor juntament amb el batle de Campos ens explicaren com funcionava la prova i ens varen animar molt a fer-ho bé. Allà també hi havia altres centres com IES Damià Huguet, IES Felanitx, IES Llucmajor, etc. Teníem una hora i un quart per fer l’examen, quan va faltar mitja hora per acabar es va posar un marcador marxa enrere perquè poguéssim controlar el temps. L’examen consistia en 30 preguntes, unes puntuaven 3 punts, les altres 4 punts i unes altres 5, i cada resposta incorrecta descomptava una quarta part de la seva puntuació. Cada un va fer la seva prova i després d’haver-lo entregat, vàrem sortir al pati a berenar.
Després d’aquest esplai cada institut havia de fer grups de 10 persones per començar una gimcana de problemes. Hi havia problemes curts que puntuaven de 5 a 15 punts, depenent de cada un i un problema llarg que puntuava 60 punts. Cada grup havia de resoldre el màxim de problemes possibles.
En haver acabat la gimcana ens informaren de que al cap d’un temps ens entregarien els resultats, tant de l’examen individual com el de la gimcana on es puntuava tot el centre en conjunt.
Finalment, vàrem tornar a pujar a l’autobús cansats però satisfets i impacients de conèixer els resultats.

dimarts, 9 de maig del 2017

L'IES PORRERES, UN DELS MILLORS CENTRES D'ESO DE LES BALEARS SEGONS L'INFORME PISA

Redacció
S'han fet públiques les dades de l'informe PISA 2015 i els resultats d'aquestes proves al nostre centre han estat extraordinàriament positius. De fet, a nivell global, el nostre centre es situaria com els 3 millors instituts públics de les Balears i entre els 20 millors inclosos concertats i privats.
El Programa PISA (Programme for International Student Assessment o Programa internacional per a l'avaluació d'estudiants), és un programa per avaluar el rendiment escolar dels joves de 15 anys de diferents països, l'aplicació de la qual és coordinada per l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) formada per 76 Estats. L'avaluació es fa mitjançant la realització per part dels estudiants de proves estàndards i els resultats de l'anàlisi d'aquestes proves és publicat en l'anomenat Informe PISA. El propòsit del programa és provar i comparar el rendiment escolar arreu del món per tal de millorar el mètodes i sistemes educatius. Les proves es fan cada tres anys i s'estructuren en tres parts, cadascuna de les quals avalua una competència de l'alumnat: comprensió o habilitat lectora, matemàtiques i ciències. Anem a analitzar els nostres resultats amb més detall:
A nivell de lectura i comprensió lectora l'IES Porreres va ser el tercer millor institut públic de les Balears (posició 19 del total amb concertats i privats), amb una puntuació de 497 punts, per sobre de la mitja de les Illes Balears (485), d'Espanya (496) i dels països de la Unió Europea (494) i de la OCDE (493). La puntuació del nostre institut en aquest camp es trobaria entre la mitja dels Estats Units (496) i la de Noruega (498) que ocupen les posicions 25 i 24. El millor país en habilitats lectores és Singapur amb una puntuació de 556.
A nivell de competències o habilitats matemàtiques, l'IES Porreres també va ser el tercer millor institut públic (posició 12 del total) amb una puntuació de 497 punts, també per sobre de les mitges de Balears (476), Espanya (486), la Unió Europea (493) i la OCDE (490). A nivell mundial igualaríem la puntuació dels Estats Units que ocupen la posició 23. Els millors alumnes un cop més són els de Singapur amb 535 punts.
Finalment a nivell de ciències el nostre centre torna a ocupar la tercera posició de les Balears a nivell de centres públics i la 15ena del total. La puntuació en aquest camp va ser de 504 punts, una vegada més per sobre de la mitja de les Illes (484), d'Espanya (493), de la UE (495) i de la OCDE (493). En aquest cas igualaríem les mitges d'Irlanda i Polònia que ocupen les posicions 17 i 18 a nivell mundial. Novament els millor és Singapur amb 564 punts.
En quant als nivells, en una escala de 6, on <1 (<358 punts) i 1 (de 358 a 420 punts) són els més baixos, 2 és mitjà-baix (421-482), 3 mitjà (483-544), 4 mitjà-alt (545-606), 5 alt (607-668) i 6 molt alt (>668), els resultats també són molt positius en les tres competències. De mitjana entorn del 60 % dels nostres alumnes es situen en els nivells 3, 4 i 5 (mitjans i alts), al voltant del 25 % en el 2 (mitjà-baix) i només entorn del 15 % en els nivells 1 i <1 (baix i molt baix). Cal destacar que en totes les categories  més del 30 % dels nostres alumnes es situen en els nivells mitjà-alt, alt i molt alt.
Aquestes proves demostren de forma objectiva i indiscutible la bona feina que fa la comunitat educativa d'aquest centre i particularment el professorat. Aquests resultats són el fruït del magnífic treball dels equips directius dels darrers cursos i de la bona tasca dels departaments de llengües, matemàtiques i ciències. També demostra l'excel·lent nivell educatiu que obtenen els nostres alumnes amb el qual surten més que sobradament preparats per cursar batxillerat o FP en altres centres. També deixa en evidència la manca de fonaments de les diverses campanyes de desprestigi que han afectat a l'educació pública en general i al nostre centre en particular en els darrers anys. Sumant aquests resultats a les bones qualificacions dels nostres exalumnes a FP, batxillerat i selectivitat i els premis aconseguits en diverses ocasions a les proves Cangur o a les Olimpíades de Física i Química, no ens queda més que concloure que anam pel bon camí, la qual cosa no vol dir que no poguem i haguem de seguir innovant i millorant per apropar-nos encara més als resultats de països com Singapur, Japó, Finlàndia, Corea del Sud, Taiwan o Estònia, líders mundials en aquest camp.
Seguidament podeu trobar enllaços on podeu veure l'informe PISA complet referit a l'IES Porreres i diverses notícies sobre premis i bons resultats obtinguts pels nostres alumnes i exalumnes:



dimarts, 2 de maig del 2017

XERRADA AMB L'ESCRIPTOR PERE ANTONI PONS

Alumnes de 4t d'ESO
Els alumnes de 4ESO ens conten el moment que passaren amb l'autor del llibre Tots els dimonis són aquí. Aquí teniu algunes de les seves opinions i reflexions.

No passa cada dia que tenguem l'oportunitat de parlar amb l'autor d'un llibre acabat de llegir i realment va ser una experiència interessant.

Quan llegeixes una història que t'atrapa d'alguna manera et fas teus els personatges i poder compartir amb l'autor alguns dubtes, impressions, idees suggerides a partir de l'obra va ser enriquidor.


Amb el llibre, Tots els dimonis són aquí, varem gaudir tots. Lectors i no lectors. Va aconseguir que joves que no llegien en el seu dia a dia s'interessessin per la lectura i pels constants misteris que es presenten al llibre. Va aconseguir l'objectiu de qualsevol escriptor, creador. Que s'interessessin per la seva obra.

Va ser una xerrada interessant, vàrem aclarir els nostres dubtes i a partir d'aquí vàrem entendre més el llibre.

Va ser una bona experiència llegir un llibre i després poder xerrar directament amb l'autor, era com estar davant el llibre.

La xerrada va ser interessant, vaig poder veure el punt de vista de l'autor, amb què es va inspirar... vaig poder entendre que escriure un llibre no es tan senzill, sinó que duu un procés on hi ha moltes etapes, i que a partir del final que ell ens dóna, cadascun pot seguir la història des del seu punt de vista.

El llibre em va agradar ja que hi havia un cert punt de misteri, un amor romput i unes bones reflexions sobre la vida que et fan obrir els ulls.

Sempre es agradable compartir impressions amb un autor d'algun llibre que he llegit. És una experiència molt agradable ja que et permet profunditzar molt en l'obra. M'han agradat molt les seves respostes, m'ha fet tenir una visió diferent del llibre. Es pot dir que no és el típic autor que respon el que el lector vol sentir. Pens que va respondre amb molta sinceritat a totes les preguntes que li vàrem fer. Vaig passar molt de gust i va ser molt gratificant participar en aquest col·loqui, amb un autor brillant, com és Pere A.Pons.

Ens va resoldre molts de dubtes sobre el llibre que no havíem acabat d'entendre o no els havíem interpretat bé. Ens ha donat una visió més personal del llibre i ens ha deixat descobrir amb que s'inspira per fer les narracions.

És un home molt agradable, a l'hora de respondre les preguntes va ser molt correcte i proper. Ens va aclarir alguns dubtes que ens plantejàrem a classe, tant de la seva experiència personal pel que fa a la seva manera d'escriure, com de la història del llibre.

Un plaer poder conèixer a un home tan simpàtic i obert a la gent.
Va ser una conversació fluïda entre Pere A.Pons i nosaltres, amb un tema de conversa interessant, cada resposta era més profunda que l'altre i d'un tema passàvem a l'altre de forma natural i distesa.

dijous, 27 d’abril del 2017

MONSTRES LITERARIS A L'IES PORRERES

Redacció
L'alumnat de 1r d'ESO i FPB2 ha exposat al primer pis els monstres que han creat a partir d'un treball cooperatiu proposat pel Departament de Català. L'activitat consistia en treballar la biografia a partir de la història de l'autora de Frankenstein, Mary Shelley, i la posterior visualització de l'obra “Víctor i el monstre” i la pel.lícula “Eva”

dimarts, 25 d’abril del 2017

XERRADA SOBRE LA CRISI DELS REFUGIATS

Una de les conferències impartides per Joan Ballester als alumnes de 3r i 4t
Redacció
El passat dilluns 10 d’abril els alumnes de 3r i 4t d’ESO participaren en una xerrada col·loqui per conscienciar-los sobre la situació dels refugiats de la guerra de Síria a Grècia. Aquesta conferència, organitzada pel Departament de Geografia i història i la Comissió de Convivència,  va ser impartida per Joan Ballester, voluntari porrerenc de l’ONG “Drop in the Ocean” que ofereix ajuda humanitària als milers refugiats retinguts a Grècia. Ballester va començar parlant de les causes de la guerra de Síria i de la crisi dels refugiats a la UE, desmuntant molts dels tòpics i prejudicis relacionats amb aquest tema que s’han difós entre la població i que no tenen cap base real.
Després ens va descriure la dramàtica situació dels camps de desplaçats per aquest conflicte a Grècia amb informació de primera mà fruit de la seva experiència com a voluntari a dos camps de refugiats: la manca de serveis bàsics que pateixen els refugiats en aquests centres de detenció amb habitatges molt deficients (prefabricats o tendes de campanya), sense calefacció, atenció mèdica i amb un accés molt limitat a l'aigua o a l'escolarització pels infants. No va oblidar descriure la seva odissea per arribar a Grècia i la barrera burocràtica amb la qual s'enfronten per ser acollits en algun país de la UE. 
Així mateix ens va parlar del seu treball com a voluntari als camps, proporcionant aliments als refugiats. 
Finalment va descriure els casos concrets de refugiats siris que va conèixer en la seva estada, contrastant la seva vida acomodada de fa uns anys amb les penúries que han passat i segueixen patint.
Joan Ballester la il·lustrar la seva xerrada amb una interessant presentació de diapositives

dilluns, 17 d’abril del 2017

CAPLLETRES A 3 I 4 ESO

Exemples de lletres capitals elaborades pels alumnes de 4t d'ESO Mourad Benyaagoub i Helena Mateos
Redacció
Els alumnes de 3r i 4t d'ESO han fet una activitat per treballar les lletres capitals a Educació Plàstica. Alguns l'han introduïda en el projecte que fan conjuntament amb Català sobre "El Petit Príncep". La caplletra, lletra capital o capitular, sol ser la primera lletra d'un text, llibre, etc, que ha estat ornamentada amb fins estètics o il·lustra el tema del que tracta el text. És una primera aproximació al que després esdevindrà el còmic tal com l'entenem avui en dia. L'ús de caplletres destaca especialment a Europa a l'època medieval amb la intenció d'il·luminar els texts. Dins dels scriptoriums dels monestirs medievals la tasca dels il·luminadors que feien lletres capitals i miniatures era molt específica i apreciada, com actualment ho és la dels tipògrafs en el disseny gràfic i publicitari.
Properament podeu trobar una exposició virtual d'aquests treballs a la "Galeria Povimon", situada a la pàgina "Arts & Crafts" del nostre blog.

Tres mostres de caplletres elaborades per l'alumnat de 3r d'ESO Eva Garí, Lourdes Rosselló i Zoila Enamorado respectivament