PÀGINES

dimarts, 26 d’abril del 2016

TALLER DE RÈPTILS

Redacció
El passat dilluns 8 de febrer els alumnes de 1r d'ESO van dur a terme un taller de rèptils al laboratori de l'IES dinamitzat pels monitors d'Aula de Rèptils, una organització que visita escoles i instituts realitzant un seguit de tallers mitjançant els quals els alumnes descobreixen i estableixen contacte amb diversos rèptils i altres animals exòtics (granotes, calàpets, tortugues, serps, camaleons, llangardaixos, taràntules, escorpins ...). Aquest taller té com a objectiu donar a conèixer les característiques d'aquests animals, superar fòbies i pors conscienciar-los de la seva vertadera naturalesa d'animals salvatges i del perill que per ells mateixos i pels nostres ecosistemes comporta tractar-los com si a animals domèstics o abandonar-los quan ens causen molèsties. Alguns dels alumnes que hi participaren ens han relatat les seves experiències: 

Guida Rosselló 1r D
Quan vaig tocar la primera serp, no me l'esperava així. M'havia imaginat que seria un poc humida i forta, però va ser com tocar plàstic! Després varen treure una tortuga d'aigua que no podíem tocar perquè era agressiva. Tenia una closca amb una mena de punxes per desfensar-se; en canvi, la tortuga terrestre era lenta i la closca, llisa. No era gens agressiva. El camaleó es va posar de color grogós perquè estava nerviós.

Aina Ribot 1r D
La sensació que em va donar quan varen venir a fer la presentació va ser molt emocionant per a mi, perquè varen mostrar animals que mai no havia vist, com per exemple, una tortuga marina "gegant" amb una closca amb puntes triangulars que va ser impressionant. Després, varen mostrar i explicar un animal que no sé com es deia, que era groc i, quan el tocaves, raspava. Un dels que més em va agradar, va ser el camaleó, que era petit i es canviava de colors, de diferents colors perquè es camuflava. I, al final, ens varen mostrar una serp enorme de color groc. Mai me l'hagués imaginada amb aquell tacte... Va ser espectacular!

Aina Arbona 1r D
Quan vaig entrar dins la sala on es feia el taller, vaig pensar que no seria res, ja que no hi havia cap animal que es veiés, però quan ens varen començar a explicar que tenien molts animals (serps, granotes...), em vaig posar nerviosa perquè a mi les serps no em fan gaire gràcia.
Quan es va acabar el temps, varen treure una "serpota" que era de color groc i feia uns dos metres. Jo encara em vaig posar més nerviosa perquè varen dir que la podíem tocar i jo, evidentment, no volia. Les meves amigues em van animar i la vaig tocar amb elles. Pensava que seria més fastigosa, fluixa i com a gelatinosa, però no, em va agradar, una mica, no molt, però sí, era forta i raspava una mica.

Montse Sansó 1r D
Mai havia vist rèptils de tan a prop. Estava nerviosa, espantada, no sabia com comportar-me, de quina manera els podia tocar. Quan vaig tocar la serp més gran, em pensava que tendria la pell més forta, però no, era fluixeta com la nostra.
La granota era molt graciosa, la descriuria amb la paraula "grassoneta"". La seva pell pareixia la d'un caragol, viscosa i amb mucositat... Em va fer molta angúnia.
Del camaleó, em va sorprendre veure com es tornava més fosc mentre ens anava mirant amb els seus ulls bojos de banda a banda. La tortuga d'aigua m'espantava molt perquè ens varen dir que mossegava molt fort... Jo tenia por.

Marga Vicens 1r D
Em vaig posar molt nerviosa perquè no és que m'encantin els rèptils, precisament... Però quan vàrem arribar, em vaig calmar un poc. Ens varen començar a ensenyar petits animals que semblaven granotes grassonetes i bufones, camaleons nerviosos i tímids, tortugues que pareixien bastant ximples però eren unes feres i molts més animals. Cada vegada estava menys nerviosa, però ens varen començar a contar anècdotes divertides, com la d'un dia que la seva mare va anar a donar menjar a la serp gran que tenia i la serp la va mossegar...
Anaven mostrant-nos els animals i cada vegada que passaven devora jo i una amiga, ens allunyàvem un metre de distància per por que passàs qualque cosa estranya... Quan varen treure la serp que feia uns 4 metres de llarg va ser impressionant. Havia vist serps, però no de tan grosses! Va ser mot divertit!

Caterina Oviedo 1D
El taller dels animals em va agradar molt. Quan ens varen mostrar les serps, jo em vaig escarrufar i no les volia tocar , però després em vaig quedar amb les ganes i vaig fer-ho. Pensava que seria com si tocàs un peix, però quan hi vaig posar la mà, va ser com si tocàs un plàstic.








dimarts, 19 d’abril del 2016

LA BRIGADA MUNICIPAL RETIRA LA PLACA INAUGURAL DEL CENTRE ON APAREIXIA JAUME MATAS

Redacció
El passat dimarts 8 de març la brigada de l'Ajuntament de Porreres va procedir a la retirada de la placa inaugural del centre on constava el nom de l'expresident de les Illes Balears Jaume Matas Palou, condemnat en diversos casos de corrupció i investigat o acusat a l'espera de judici en molts d'altres. La retirada havia esta sol·licitada tant pel claustre de professors com pel consell escolar del centre a final del curs passat. Les gestions per retirar-la van quedar en stand by degut a l'acumulació d'altres tasques més prioritàries per al centre, fins que en un claustre una professora demanà en quina situació es trobava l'assumpte. Això va reactivar el tema i aprofitant una important reunió de representants del centre amb IBISEC i altres autoritats de la conselleria es va demanar permís per procedir a la retirada. Aquest fou immediatament concedit i la brigada municipal retirà uns dies després la polèmica placa. 

NA CURTIS, LA MONSTRE

Aina Arbona, Caterina Oviedo, Sergi Cantero i Montse Sansó, 1r ESO D
Na Curtis va néixer l'any 1936 a Plutó. Quan va néixer, la seva mare va morir d'un infart i el seu pare va voler anar a viure a la Terra, ja que Plutó li portava mals records.
Quan va acabar de créixer, tan sols feia 1'05 m d'alçada i li varen diagnosticar un problema de mal naixement. Els seus pares eren extraterrestres i tenien dues antenes amb electricitat; en canvi, na Curtis només en tenia una. Tot d'una que el seu pare i ella varen arribar a la Terra, varen anar a una església a cercar roba dels necessitats, (ho feren per dissimular un poc el seu aspecte extraterrestre). Després varen arribar, sense voler, a un carrer on hi havia una perruqueria i s'hi van aturar perquè no sabien què era. A na Curtis li varen tenyir els cabells de colors i la varen fer rastes.

El pare va morir dos dies més tard perquè no s'havia sabut adaptar. Na Curtis va descobrir que amb la seva antena podia electrocutar la gent que no li caigués bé. Per això, cada 26 d'abril, el dia que va morir el seu pare, electrocutava deu persones.

dijous, 14 d’abril del 2016

GABRIEL ROSSELLÓ GUANYA LES PROVES CANGUR 2016

Helena Mateos, 3ESO-B
El passat dijous 17 de març els alumnes de 3r i 4t d'ESO del nostre institut anaren a les proves cangur, que aquest any es celebraren al poliesportiu de Campos.
Allà, juntament amb alumnes de 3r i 4t d'ESO i 1r i 2n de batxillerat, es separaren i començaren una sèrie d'activitats i exercicis mentals, lògics i matemàtics. Passada l'hora, ja pogueren entregar els exàmens. Després d'una mitja hora per berenar i saludar els amics d'altres centres, els estudiants formaren grups de components tant de 3r com de 4t elegits prèviament pels professors. Per grups, realitzaren la segona prova, que constava d'una llarga i onze de curtes, en les quals els alumnes havien de demostrar les seves habilitats en el món dels nombres i les xifres.
Els resultats en aquestes proves van ser molt positius. Un dels nostres alumnes de 4t d'ESO, Gabriel Rosselló, va ser el 1r classificat de les Illes Balears i dues alumnes de 1r d'ESO, Abril Casaril Martínez i Caterina Oviedo Barceló van ser seleccionades entre tots els alumnes de les Balears per rebre un obsequi per la seva bona actuació (un motlle amb la forma del nombre π.
Aquesta fotografia capta un instant de silenci i concentració en el transcurs de la prova individual

L'APUNT DEL GUANYADOR 
Gabriel Rosselló, 4ESO-C
El dijous dia 17 de març de 2016 varen tenir lloc un altre any les proves cangur, a les quals diversos alumnes de 3r i 4t de l'IES Porreres van participar. Els nostres representants es varen desplaçar fins a Campos a les 9 del matí. Allà competiren amb 4 instituts més. Després d'arribar i de parlar amb alguns coneguts d'altres pobles, es varen anunciar les normes de la jornada. La primera prova consistiria en una test individual de 30 preguntes separades en 3 blocs iguals que variaven la dificultat. La segona i darrera prova consistirien en una gimcana en què diversos grups haurien de resoldre un problema llarg i tants de problemes curts com poguessin.

Amb els nervis presents, la primera prova va començar. El silenci va irrompre en la sala, i tan sols el rompia el soroll del bolígrafs pensant damunt el paper. Passades una hora i un quart, els alumnes hagueren d'entregar el foli amb les respostes als seus professors. Després del test, els estudiants gaudiren d'un merescut descans a fora, el qual molts passaren de xerrameca, voltant al costat del camp de futbol o dins el bar.

Amb les energies renovades, va tocar l'hora de la prova col·lectiva. Els alumnes del centre es dividiren en grups i es posaren a fer els problemes tan ràpid com podien. A la dificultat d'alguns enigmes s'hi sumà l'estrès de tenir tan sols 30 minuts. Passada aquesta mitja hora, les proves ja havien acabat. Ja estava tot fet.

No hi ha dubte que fou una experiència gratificant, la de poder representar el teu institut davant totes les Balears. Tot i que a més d'un se'ns notava el cansament quan tornàvem amb el bus, i més quan recordàvem que encara ens quedava una hora de classe!
Instantànea de la prova col·lectiva en que havien de resoldre en grup una dotzena de problemes en 30 minuts



dimarts, 12 d’abril del 2016

VÍCTOR I EL MONSTRE

Margalida Sampol/Redacció
Aquest treball realitzat a l'assignatura de llengua i literatura catalana amb els alumnes de 1ESO té com objectiu treballar la descripció i la biografia. Per això hem realitzat les següents activitats:

- Treballam l'estructura i el vocabulari per redactar la descripció i la biografia.

- Anam al teatre a veure l'obra Víctor i el Monstre, una adaptació lliure de Josep R. Cerdà de l'obra Frankenstein, de Mary Shelley.

- Cream un Monstre a partir de la tècnica de collage i de materials recuperats. (Treball de grup).

- Descrivim el monstre i inventam la biografia.

- Presentam el monstre a la classe.

A la primera planta de l'institut s'ha fet una exposició de monstres acompanyats de les descripcions i biografies escrites a mà.

El blog de la revista Povimon publicarà aviat una selecció de les millors descripcions i biografies inventades d'aquests monstres, acompanyades de les fotografies de les creacions a nivell plàstic en les que s'inspiren.




dimarts, 5 d’abril del 2016

ELS ALUMNES DE 2PMAR (3ESO-D) A ASL TREBALLEN LA VIOLÈNCIA DE GÈNERE

Alumnes 2n PMAR (3ESO-D)
Un any més treballam la situació de les dones entre el 25 de novembre (dia internacional contra la violència vers les dones) i el 8 de març "El dia internacional de la dona". En aquest període hem dut a terme un seguit de reflexions com: "És un dia que no tenim res a celebrar?" o "És un dia que podem seguir reflexionant i cercant solucions per arribar a la igualtat" i hem preparat aquest reportatge sobre la violència masclista i la discriminació sexista contra les dones.

PER QUÈ DIA 25 DE NOVEMBRE?

El dia 25 de novembre es celebra El Dia Internacional contra La Lluita de la Violència de Gènere. Va ser declarat dia Internacional contra la violència a les dones en la primera trobada feminista d'Amèrica Llatina, que es va celebrar a Bogotà el juliol de 1981. En aquest trobada les dones van denunciar la violència de gènere en tots els àmbits de la societat, els maltractaments i els assassinats a la llar, les violacions, l'assetjament sexual, i la violència en general cap a les dones, inclosa la tortura i abusos.

VIOLÈNCIA DE GÈNERE,  NO !! SI TE PASSA TELEFONA AL 016!!!

La violència de gènere és aquella que, com a manifestació de la discriminació, la situació de desigualtat i les relacions de poder dels homes sobre les dones, s'exerceix sobre aquestes per part de les persones que siguin o hagin estat els seus cònjuges o de les que hi estiguin o hi hagin estat lligades per relacions similars d'afectivitat, fins i tot sense convivència.

La violència contra les dones com qualsevol acte de violència de gènere que pugui tenir com a resultat un dany o sofriment físic, sexual, o psicològic per a la dona, així com les amenaces d'aquests actes, la coacció o la privació arbitraria de la llibertat, tant si es produeixen a la vida pública com a la privada.

La violència de gènere, especialment la que es produeix dins de l'àmbit de la llar, és una realitat que és present en tots els països, en totes les cultures, en tots els nivells socials i s'ha donat durant totes les èpoques històriques, tot i que, generalment, ha quedat silenciada en l'àmbit de la privacitat.
La violència contra les dones té el seu origen en un sistema de relacions de gènere que manté la preeminència dels homes sobre les dones.

Tipus de violència:

-Física: danys en el cos de la persona (bufetades, empentes, cops, pallisses, asfixies,

cremades, retencions...) que poden donar com a resultats fractures, ferides, contusions,
hematomes o, fins i tot, la mort.
-Psicològica: actes o conductes de desvaloració, humiliació, temorització, por (crits,vexacions,amenaces,coaccions, desqualificacions, aïllament...)
-Sexual: imposició d'una relació sexual contra la voluntat (agressió, abús, tocaments, etc.).
-Econòmica: no deixar treballar i les dones sense recursos són menys autònomes, no poden independitzar-se i queden més desprotegides.

En cas d'un maltractament físic, quines mesures cal prendre?


Vés a un centre sanitari, sense rentar-te ni canviar-te la roba. Un cop atesa, demana un certificat mèdic de lesions en què es descriguin les ferides, el tractament que requereixen i el temps de curació previsible.
Posteriorment, amb el certificat mèdic, vés a la comissaria de policia, al quarter de la guàrdia civil o, si és possible, al jutjat de guàrdia del lloc on visquis per tal de formalitzar una denúncia per agressió, en la qual cal fer consignar:
- Què t'han fet
- Qui t'ho ha fet
- I on t'ho han fet
Si hi ha hagut cap testimoni, fes que t'hi acompanyi.


Però recorda que PER DENUNCIAR NOMÉS CAL TENIR CORATGE I FER-HO! 
Telf: 016

DONES I DRETS HUMANS

⊕La igualtat de gènere:Homes i Dones tenim els mateixos drets!

⊕Dret a l'Educació:Que les dones de totes les edats rebem educació que no sigui discriminatòria i que promogui els valors de la solidaritat, l'equitat i el respecte.

⊕Dret a la Salut i al ple benestar físic, emocional, mental i social.Que no sigui la parella qui ho impedeixi!

⊕Dreta una vida sense violència física, sexual, psicològica o emocional. NO deixis que et maltractin!

⊕Dret al treball digne sense discriminació laboral per ser dona. Reivindicar el mateix sou!

⊕Dret a la participació política: capacitat per decidir decidir en tot!

⊕Dret a la informació i lliure expressió. Tots tenim dret a estar informats i a opinar respectant opinions alienes!