PÀGINES

dilluns, 24 de novembre del 2014

A FAVOR O EN CONTRA DE L'AVORTAMENT PROVOCAT?

Han de tenir dret les dones a decidir si volen tenir un fill o no?
Caterina Vich Sagreras, 4C
L'avortament és la interrupció espontània o provocada de l'embaràs. Hi ha un gran dilema en la nostra societat, és just o injust que les dones es puguin sotmetre a un avortament provocat? Jo personalment pens que per una part és just, perquè ja que són les dones les que es sotmetran a l'avortament provocat, haurien de tenir el dret de decidir-ho per elles mateixes; però per una altra banda també podria ser injust per anar en contra dels drets del que més endavant seria una persona, i com deia Rawls, “una injustícia només és acceptable quan és l'única forma d'evitar una injustícia encara més gran”, i hi ha altres mètodes si no vols el fill després de l'embaràs, com l'adopció.
Abans no he aclarit molt bé si estava a favor o en contra de la llibertat per avortar, però crec que he arribat a la conclusió de que som més partidària del sí que del no, tot i mantenir certs dubtes.
Dos arguments lògics que justifiquin la meva opinió podrien ser: per una banda, basant-nos en el que deia Confuci “el que no desitgis per a tu, no ho facis a la resta d'homes”, pens que, si tu tenguessis un embaràs no desitjat, t'agradaria poder avortar o fer el que trobessis, no? Un altre argument que justifiqui la meva opinió podria basant-se amb el que deia Stuart Mill, “actua de tal manera que les teves accions no perjudiquin a ningú i beneficiïn al màxim nombre de persones possibles”, és a dir, si l'avortament es fa a les primeres setmanes d'embaraç, no pateix ni la mare ni el fetus, ja que aquest encara no s'ha acabat de formar i per tant no se'l pot considerar una autèntica persona humana, i es podria dir que no es perjudica a ningú.
Un contraargument podria ser el que formulen aquells que comparen la intervenció amb un assassinat, ja que li lleves la vida a una criatura que ells consideren ja plenament humana, i hi ha alternatives per després de l'embaràs si no vols al nadó, com l'adopció. Però en realitat els defensors de la lliure elecció de l'avortament repeteixen contínuament que el seu objectiu no és matar criatures, sinó evitar el naixement de nadons no desitjats que possiblement viuran en males condicions, i com ja he dit abans un fetus en els primers moments de formació no es pot considerar encara una persona humana, ni el seu avortament un assassinat.
I per a concloure, em remet a la meva opinió, jo crec que les dones han de tenir lliure elecció sobre aquest tema. Ja que no té sentit dur endavant un embaràs si aquest fill no es desitja, i menys si comporta tenir-lo en males condicions.

divendres, 21 de novembre del 2014

CAP A MONTI-SION A PEU!

Aina Mestre (1r C) i Margalida Lliteras (1r A)
Dimecres dia 29 d'octubre, tots els alumnes de 1r d'ESO anàrem d'excursió a Monti-sion, pel camí de Banyeres, acompanyats per professors dels departaments de ciències naturals i educació física i pels tutors. 
El motiu de l'excursió va ser per diferents motius: entre els quals, el treball que el departament de ciències naturals manà a fer als alumnes sobre plantes silvestres. Pel camí, havíem de fotografiar cinc plantes silvestres. L'altre motiu era observar com estam físicament.
Va fer bastant calor, i això que estam a la tardor. Quan arribàrem a dalt del Puig, ens aturàrem a berenar. Després entràrem a dins el Santuari a observar una mica el monument. Finalment tornàrem a l'institut, on vam arribar a les 14.00 hores. Va ser una experiència molt divertida perquè no vàrem fer feina de teoria i vàrem estar a l'aire lliure.

dilluns, 17 de novembre del 2014

TRANSPORT PÚBLIC O PRIVAT?

Francina Massanet, 4C
El tema del transport, durant molts d'anys ha originat polèmica i s'han duit a terme diferents conferències i debats per parlar-ne. Personalment, consider que es millor utilitzar el transport públic com el metro o l'autobús enfront a la disposició d'automòbil propi.
A la majoria de treballadors i estudiants se'ns atribueix un horari els cinc dies de la setmana i per això, si no es disposa d'un sistema eficient de transport públic per al possible desplaçament al nostre lloc de feina o estudi, difícilment no es produiran els embossos de tràfic i una major contaminació atmosfèrica. És més, segons Robin Windof, és de savis mantenir l'equilibri del nostre planeta i utilitzar els sistemes disponibles sempre que sigui convenient per controlar la sostenibilitat del medi ambient. També cal afegir que segons Kant, hem d'actuar de tal manera que el nostre comportament pugui servir en tot moment d'exemple universal de bona conducta i que segons Stuart Mill una cosa es bona quan no perjudica a ningú i beneficia molta gent; per tant, utilitzant el transport públic convidam a més gent a fer-ho i així, entre tots aconseguirem un medi menys contaminat, entre d'altres factors que beneficien a la totalitat de la societat.
Una altra part de la població, la que té l'avantatge de no haver de recórrer a un medi de transport públic per arribar a la feina, diu que la utilització del cotxe li proporciona comoditat i flexibilitat. En relació a això podem dir que el transport públic presenta alguns desavantatges ja que no sempre està disponible a l'hora desitjada i perquè a vegades s'acumulen retards. És més, no tots els municipis disposen d'unes combinacions horàries freqüents, cosa que va en perjudici dels seus usuaris. Tot i això, el transport públic segueix tenint més avantatges ja que no hem de preocupar-mos del simple fet d'aparcar, entre moltes d'altres coses. 
Tot això i més ens porta a la conclusió de que cada individu ha d'examinar les seves circumstàncies, recursos i conveniències amb la finalitat de conservar el nostre ambient i evitar problemes vials, i fer  ús d'ambdós tipus de transports, segons li convengui en cada moment, però prioritzant sempre que es pugui el transport públic.

divendres, 14 de novembre del 2014

LA LLEGENDA DEL CASTELL DE FES

Aquesta és una de les portes d'accés a la medina medieval de la ciutat marroquina de Fes, on s'ambienta aquesta llegenda.

Mourad Ben Yaagoub, 2n ESO D
La llegenda conta que una família marroquí se'n va anar a passar l'estiu en un castell. Aquell castell era molt gran i es situava a devora la ciutat de Fes. Aquella família va deixar les maletes al castell i, tot seguit, va sortir a fer una visita a l'edifici. El castell era molt gran: varen veure les habitacions, els banys, la cuina...
Els nins tenien molta de por perquè en les habitacions no hi havia llum, tot estava fosc. Després de visitar l'edifici, la família va decidir anar a fer una volta pel camp. Varen veure moltes coses boniques, animals, plantes i arbres. Es varen aturar a berenar, després, com que ja es feia fosc, varen tornar al castell. Varen sopar contant històries de por, els nins es divertien. I se'n varen anar a dormir. Quan tots estaven dormits varen escoltar un renou que deia “ aaauuuhhh!, aaauuuhhh!”. Tota la família es va despertar tremolant de por, varen sortir del castell per veure el que passava. De sobte, va sortir un ca amb els ulls vermells. La família estava aterrada! El ca els volia menjar perquè tenia molta gana. Un dels veïnats del castell va sentir els crits d'auxili de la família. Va agafar una llanterna i va anar cap allà. Quan va arribar, va veure el ca amb els ulls vermells que es volia menjar la família; va agafar una pedra i, caminant a poc a poc i sense fer soroll, es va atracar a la bèstia fins que li va pegar al cap i el va matar.
La família tenia molta por. El veïnat va agafar el cotxe de la família i se'n varen anar cap a casa seva. El veïnat els va contar que en aquell castell hi havia un ca, al qual va mossegar un llop, així el ca es va convertir en un ca dolent. La gent que vivia en aquell castell va anar morint, un darrere l'altre, fins que no va quedar ningú. És per això que es diu el castell del ca dolent.
La llegenda me la va contar el meu pare fa molt de temps.

dimecres, 12 de novembre del 2014

L'IES PORRERES RECUPERA ELS FOGUERONS DE SANTA CATALINA

Aquest curs el fogueró pro-viatge d'estudis de l'IES ha canviat de dates, passa de sant Antoni a santa Catalina
Redacció
Enguany l'institut ha decidit recuperar per al seu fogueró pro-viatge d'estudis una festa que tenia certa tradició a la comarca, però que en els darrers anys s'havia anat perdent, santa Catalina. Antigament molts pobles de Mallorca celebraven aquesta festivitat encenguent foguerons a la vigília, entorn als quals la gent es reunia per torrar els embotits acabats d'elaborar a les matances, beure vi novell, ballar i cantar. Actualment aquesta tradició encara es conserva en alguns llocs, destacant el cas de Bunyola, on coincideix amb la seva fira. 
És aquesta la tradició que des de la comissió d'extraescolars s'ha proposat recuperar, substituint el fogueró pro-viatge d'estudis de sant Antoni organitzat en els últims cursos. 
Aquesta substitució ve motivada pel fet que ja hi ha altres foguerons de sant Antoni amb més tradició al poble i ni l'afluència de públic ni la recaptació eren les desitjades. A més es podia mal interpretar que el fogueró de l'institut intentava fer la competència a aquests altres foguerons. Per això es va decidir recuperar una tradició perduda per mantenir el fogueró però en unes altres dates.
Per tant, el proper 28 de novembre, a les 20:30 es posarà en marxa aquesta nova proposta que esperem que tingui molt d'èxit i es consolidi en el nostre calendari de festes de centre amb "les verges", "sant Antoni" o "sant Jordi". Com ja hem dit es farà una torrada pro-viatge d'estudis, els beneficis de la qual serviran per finançar el viatge dels alumnes de 4t a Londres. Els alumnes de 4t venen aquests dies tiquets de 3 € que donen dret a pa, llom, llonganissa i botifarró, tot i que també es poden adquirir a la consergeria del centre. Col·laboren en l'acte l'empresa "Agromart" i els ajuntaments de Porreres, Vilafranca i Montuïri. Serà una bona oportunitat de tota la comunitat educativa per trobar-se, passar-ho bé i ajudar als alumnes del darrer curs en el seu viatge de comiat.

divendres, 7 de novembre del 2014

RAMON LLULL, PERSONATGE DEL CURS 2013-14

Escultura de Llull a l'esglèsia de Sant Miquel de Ciutat
Margalida Sampol/CNL
En motiu del 700 aniversari de la mort de Ramon Llull, hem triat l'autor com a personatge del curs 2013-2014.
Des de la CNL anirem fent propostes d'activitats per dur a terme des de diferents assignatures i animam els diferents departaments a difondre la figura del beat. Per exemple els alumnes de 4t d'educació eticocívica analitzaran la filosofia i l'ètica de Ramon Llull a partir la lectura i comentari de fragments de les seves obres literàries. A l'àrea de religió es treballarà el personatge en la seva vessant religiosa: misticisme, afany missioner, ... Des de ciències socials a 2n també es treballarà el personatge a partir de la seva relació amb aspectes de la història medieval (les croades, la reconquesta i la relació islam-cristiandat, el regne de Mallorca, els ordres mendicants, les escoles i universitats medievals, l'art gòtic, manuscrits i miniatures ...) i a 3r es seguiran les rutes dels seus viatges. A tecnologia s'aprofundirà en la relació de Llull amb el desenvolupament de l'informàtica. Altres departaments estan preparant activitats que relacionin Llull amb el contingut de la seva matèria.
Com a activitat de centre, els alumnes de 3r d'ESO faran una sortida a Randa, lloc emblemàtic estretament relacionat amb la vida i obra de Ramon Llull.
Així mateix està previst que els alumnes de 3r i 4t d'ESO assisteixin a la representació teatral Il·lumina que fa un recorregut per la història de la literatura medieval i per tant la figura de Ramon Llull hi és present.
L'acte culminant per homenejar el personatge és la diada de Sant Jordi. Està previst que el departament de Plàstica confeccioni un Pòster amb la imatge de Llull que es penjarà a la façana de l'institut i que els departaments que vulguin puguin mostrar a través dels alumnes les activitats que s'han fet sobre Llull.
Des de l'assignatura de català confeccionarem un calendari poètic basat en l'obra de l'autor.