PÀGINES

dimecres, 30 d’abril del 2014

ES PLA S'IMPOSA EN LA FINAL DEL TORNEIG DE FUTBET DE L'IES PORRERES

Redacció/EF
L'equip Es Pla ha estat el sorprenent guanyador de l'edició 13-14 del torneig de futbet de l'IES Porreres després d'imposar-se a la final al que havia estat l'equip més regular en la fase de lligueta: Tiki Taka. Després de set jornades la lliga regular va acabar amb un triple empat a 15 punts al capdavant de la classificació entre tres equips de 2n cicle (grans): Tiki Taka, Es 4 Gats i Dream Team. Tots tres a més tenien el mateix nombre de victòries, 5 i derrotes, 2. Per tant, per triar el guanyador es va fer servir el balanç de gols a favor i en contra. S'Imposà clarament Tiki Taka amb un balanç de + 18 (28 gols a favor i 10 en contra) mentre Es 4 Gats només arribava a + 4 i Drem Team fins i tot tenia un balanç negatiu de - 3.  Pel que fa als equips petits o de 1r cicle el millor va ser Es Pla, cinquè classificat amb 9 punts, que aconseguí 3 victòries i 4 derrotes i un balanç golejador de + 3.
Enguany es va decidir que tan sols es disputaria una final a partit únic entre els primers classificats de 1r i 2n cicle a la fase regular. Per tant Tiki Taka i Es pla disputarien una final on els primers arribaven com a clars favorits pel fet d'haver estat el millor equip de la fase de lligueta i pel fet de ser majors. Però el futbol no entén de favoritismes i l'equip petit va donar la sorpresa i es va imposar al gran en una apassionant final, aconseguint així en triomf en el nostre torneig de futbet. el resultat d'aquesta final va ser: 
Tiki Taka (grans) 0 - Es Pla 2 (petits)


dimecres, 16 d’abril del 2014

CONCURS GRUP MÉS ECOLÒGIC: 3ESO-E GUANYA LA PRIMERA RONDA I LIDERA LA SEGONA

3r E va guanyar la 1a ronda i lidera la classificació de la 2a després de cinc setmanes
Redacció/CMA
El grup de 3r E va ser el guanyador de la primera ronda del concurs el grup més ecològic d'enguany que es va desenvolupar entre el 18 de novembre de 2013 i el 3 de febrer de 2014. Aquest grup va aconseguir la victòria amb 343 punts, en una ajustat final donat que només va obtenir un punt més que 4t D. Aquest grup va ser premiat amb unes entrades gratuïtes per anar al cinema. En l'apartat de grup més brut i contaminant va destacar 4t C, el pitjor qualificat amb només 280 punts. 
Amb dades actualitzades a 31 de març aquest grup de 3r E segueix en bona forma ecològica i consolidat enla primera posició de la classificació de la 2a ronda d'aquest concurs amb 170 punts després de cinc setmanes de competició. El persegueixen d'aprop 2n A i 3r C amb 164 i 162 punts respectivament. El grup més contaminant tampoc ha canviat, segueix essent 4t C amb 127 punts.

dilluns, 14 d’abril del 2014

PALMA TOURIST BROCHURE

Neus Oliver
3rd ESO C students are doing an eTwinning Project. An activity of that project was doing a Tourist Brochure. Since all ESO 3 and ESO4 students went to Palma to enjoy a guided tour, 3rd C students did the tourist brochure about Palma. Here you have the link to see it.

divendres, 11 d’abril del 2014

DAMIÀ PONS: POETA DE L'ANY A L'IES PORRERES

Damià Pons va ser el Conseller d'Educació i Cultura que va idear la construcció del nostre centre i ara se li ret homenatge en les seves facetes literàries de poeta, assagista i historiador.
Redacció/Comissió TIL
Per tercer any consecutiu, i en el marc de la preparació festa literaria de sant Jordi, la Comissió Lingüística designa a un escriptor com a poeta de l'any amb la intenció de fomentar la lectura, despertar l'interès per la literatura i divulgar la seva obra entre l'alumnat. El relleu de Mossèn Alcover i d'Antoni Vidal Ferrando, és un escriptor profundament relacionat amb el nostre institut, concretament, amb la seva gènesi: Damià Pons, que com a Conseller d'Educació i Cultura n'impulsà la seva construcció.
Damià Pons i Pons va neixer a Campanet el 1950. És poeta, assagista, historiador i ha dut a terme tasques de gestor cultural. Durant la seva joventut va estudiar Filologia Romànica a Barcelona, especialitat en la qual es doctorà el 1997. A partir de la seva llicenciatura, el 1975, va tornar a Mallorca on es dedicà a la investigació, tant literària com històrica, participant en la creació de revistes com Latitud 39º. També va dirigir durant dos anys la revista Lluc (1972-1973), i es convertí en la veu teòrica dels nous moviments plàstics mallorquins des de la seva faceta de crític d'art.
Com a poeta, comença amb un llibre col·lectiu, Temptant l’equilibri (1973), amb el recull Teranyina, i el 1977 publica el Mapa del desig, el títol més important de la seva obra poètica. Ja l'any 2001, després d'un llarg silenci, en el qual desenvolupa la altres tasques, Damià Pons decideix reunir tota la seva obra, la publicada i la inèdita, sota el títol d'Els mapes del desig. S'hi descobreix aleshores tota la dimensió de la seva poesia, que la crítica ha qualificat com "una veu d’expressió potent i sincera, amb aquesta cruesa i sensibilitat que sols els poetes amb ofici poden mostrar."
Una altra faceta seva, la d'assagista i investigador, també mereix la nostra atenció. Pons ha fet crítica literària i ha estudiat l'aparició del fenòmen del mallorquinisme cultural i polític especialment amb el seu llibre Ideologia i cultura a la Mallorca d’entre els dos segles (1886-1905) (1998), i també la figura de Miquel dels Sants Oliver: El diari "La Almudaina" en l'època de Miquel dels Sants Oliver (1998).
Per altra banda, Damià Pons ha publicat articles de temàtica literària i cultural a revistes com Randa, Estudis baleàrics o Lluc, a més d’altres a diverses publicacions catalanes. També, en la seva tasca política, ha estat Conseller de Cultura i Patrimoni al Consell de Mallorca i Conseller d’Educació i Cultura del Govern de les Illes Balears. Ha estat professor de secundària de llengua i literatura catalana a centres com l'Institut Maria Antònia Salvà de Llucmajor i també professor de Filologia Catalana a la Universitat de les Illes Balears, així com membre de l'Associació d'Escriptors en Llengua Catalana i de l'Obra Cultural Balear.
Entre les activitats que s'han desenvolupat en els darrers mesos en relació amb l'obra d'aquest poeta i assagista cal destacar: 
  • La creació de poemes visuals a partir de la seva obra per part del departament de llengua castellana.
  • L'edició de vídeos sobre la seva poesia per part dels alumnes de 3r i 4t de diversificació i el departament d'orientació.
  • La traducció d'alguns dels seus poemes i la gravació del vídeo imatges i versos/images & verses per part dels alumnes i dels departament de llengues estrangeres i del de català, lectures de poemes de l'autor i d'altres poetes que l'influiren també per part dels departaments lingüístics.
  • Representacions teatrals dels seus poemes per part dels alumnes de taller de teatre.
  • L'ampliació de la seva entrada a wikipedia  per part del departament de tecnologia.
  • L'estudi amb els alumnes de 4t dels origens i desenvolupament del mallorquinisme polític per part del departament de geografia i història en relació a la conferència que farà l'autor sobre aquest tema el dia de sant Jordi.
  • L'activitat "Damià Pons sota la visió matemàtica" per part del departament de matemàtiques.
  • L'elaboració del mural mapa dels desitjos inspirat en la seva obra amb el suport del departament de plàstica.
  • Preparació d'una entrevista al poeta per a la revista del centre per part del departament de català.
  • Anàlisi d'alguns dels seus poemes en relació amb el llibre bíblic del Cantar dels cantars, per part del subdepartament de religió.
  • Preparació d'un espectacle de percussió i expressió corporal relacionat amb poemes de l'ator per part del departament d'educació física.
Seguidament la revista Povimon posa al vostre abast per mitjà d'aquests enllaços tres d'aquestes tasques, per una banda dos dels vídeos fets sobre l'obra del nostre poeta per part dels alumnes de 3r i 4t de diversificació, i per l'altra el vídeo imatges i versos/images & verses fet a partir dels poemes visuals del calendari poètic del mes de maig de 2014.





El proper dia 16 en Damià Pons visitarà el nostre centre on durà a terme la conferència Miquel del Sants Oliver i el mallorquinisme cultural per als alumnes de 4t, un recorregut pel centre per presentar-li els diferents treballs fets en relació a la seva obra i un parlament a tot l'alumnat i l'entrega dels premis del concurs literari d'enguany.

ENTREVISTA A L'ARTISTA TIÀ ZANOGUERA

L'alumna Paula Medina és l'autora d'aquesta interessant entrevista a aquest important pintor
Comissió TIL/Paula Medina, 3r C

TIÀ ZANOGUERA SASTRE, nascut a Son Ferriol el 1974. Va estudiar Belles Arts a la Universitat de Barcelona. És pintor. Va guanyar el Primer Premi de la VI edició del Foro de Animación Contemporánea del Festival de México-Animasivo 2013. Va venir dia 24 de març a fer un taller amb alumnes d'Educació Plàstica i Visual. El resultat, és el mural que hi ha a l'entrada dels alumnes de 1r i 2n d'ESO.
L'alumna de 3r C Paula Medina va tenir una xerrada amb ell:
Paula: Bon dia Tià!
Tià: Bon dia!
Paula: Quan vares decidir que volies ser pintor?
Tià: Va ser el primer curs de carrera.
Paula: I què vares estudiar?
Tià: Vaig estudiar Belles Arts.
Paula: A l'institut hem triat una obra teva per fer-ne un mural. Quan vares pintar aquesta obra?
Tià: Aproximadament fa uns 13 o 14 anys, era el 2000 o el 2001.
Paula: En què pensaves quan la pintaves?
Tià: La meva feina va al voltant de la representació de l'home i el llenguatge i sobretot la dificultat de l'expressió del llenguatge. Aquesta dificultat, és un dels temes d'aquesta obra.
Paula: Quan vares saber que a l'institut pintaríem la teva obra a un mur del pati, vares estar content?
Tià: Sí, molt content. M'agrada fer feina amb el jovent.
Paula: Moltes gràcies Tià!
Els alumnes de 4t, autors d'aquesta versió de l'obra de Zanoguera que a partir d'ara decorarà l'entrada de 1r i 2n d'ESO, es van retratar amb l'artista, autor de l'obra origina,l que els va ajudar a realitzar-la.




UN MURAL DE TIÀ ZANOGUERA REIVINDICA AL PATI DE L'IES PORRERES LA LLIBERTAT D'EXPRESSIÓ

Aquesta és l'obra original de Tià Zanoguera a partir de la qual els alumnes van fer la nostra versió
Comissió TIL/Redacció
Des de la comissió lingüística (TIL) es va fer la proposta per a fer un mural reivindicatiu per la llibertat d'expressió al pati del centre com a resposta als retalls en aquesta matèria que està patint la comunitat educativa en els darrers temps.
Es va seleccionar l'obra de l'artista Sebastià Zanoguera, pintor de Son Ferriol, i es va decidir fer-ne una versió més nostra i relacionada amb el moment històric que estam vivint (pèrdua de llibertats i restricció de drets). Es va pensar afegir a l'obra original un grapat de paraules en positiu i un altre en negatiu. Per aconseguir-ho es va demanar la col·laboració d'alumnes i professors per decidir quines paraules es trobava que es podrien escriure.  Així es van seleccionar paraules com llibertat, sinceritat, pensar, pau, alegria, ...
Un cop elegides aquestes paraules el grup d'Educació Plàstica de 4t realitzaria un Taller de pintura mural amb la guia i col·laboració del propi artista.
Les paraules escollides seran treballades des de les matèries d'Ètica i de Ciutadania, però també es poden treballar des d'altres assignatures.
Així va quedar la versió de l'obra de Zanoguera feta `pels nostres alumnes de plàstica



dijous, 10 d’abril del 2014

LOS ALUMNOS DE CASTELLANO DE 3º ELABORAN UNA SERIE DE VÍDEOS DIDÁCTICOS SOBRE TEMAS LINGÜÍSTICOS

Redacción/Departamento de Lengua y literatura Castellana/Alumnos de 3º
En el marco del estudio de la lengua castellana los alumnos de 3º de ESO han preparado por grupos diversos vídeos de carácter divulgativo y didáctico relacionados con la materia que han estado estudiando (la morfología, la sintaxis o la ortografía de este idioma) y los han colgado en YouTube para que todo el mundo que quiera pueda usarlos en el apredizaje del español. Desde Povimon os presentamos tres de esos vídeos que versan sobre la derivación, el abecedario y el uso del lenguaje en las nuevas tecnologias. El primero ha sido realizado por Sonia Fernández, Nadina Brunet y Paula Medina. Las autoras del segundo son Kika Márquez y Marga Enamorado. El último vídeo es obra de Sebastià Nicolau, Caterina Vich y Pilar Mesquida.






dimecres, 9 d’abril del 2014

RAMBLA D'ESTATUES HUMANES A L'IES PORRERES

Aquesta rambla la formaven un saltimbanqui, un àngel caigut, un pobre indigent, un grup d'indús, un futbolista que mostrava les seves habilitats amb la pilota i un grup de nines-robot.
Alumnes de Taller de Teatre
Els alumnes de teatre de primer d'ESO de l'institut s'estrenaren fent d'estàtues humanes el dimarts de cendra per acomiadar els darreres dies de carnaval.
Vàrem poder gaudir d'un saltimbanqui que caminava amb les mans, d'un àngel caigut del cel, d'un pobre indigent que demanava almoina mentre al seu costat sonava una flauta que feia moure un grup d'hindús i una serp encantada. A més, poguérem veure un futbolista que mostrava les seves habilitats amb la pilota i un grup de nines-robot que realment pareixien de metall.
L'objectiu d'aquesta activitat és preparar als alumnes per enfrontar-se al públic sense cap tipus de vergonya 

dimecres, 2 d’abril del 2014

TRIP TO PALMA


3rd ESO students
March 25, 2014, 3rd ESO students went to Palma. We had three activities there:

1. A guided tour. Our guide was Magdalena. We started at Plaça Major and we finished at Cort. We also learned about “Teatre Principal”, “Gran Hotel” or “es Born”.


2. We visited "la Seu" where we had to answer some questions.

3. We had to find out about some enigmas in order to know who the enigmatic person was.